شنبه# #،# #30# #فروردین# #1404
دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد

دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری گفت: آمارهایی که از سوی برخی نهادها ارائه میشود، گاه به دلایلی جامع نیست، مثلا صرفا به آمار ثبتی رجوع شده است. این آمار نیازمند تکمیل، اعتبارسنجی روش های سنجش و تعاریف متغیرها، یا تکمیل و راستیآزمایی با دادههای پیمایشی است. همچنین لازم است به ملاحظات و محدودیت های انواع داده های تولیدشده توسط نهادهای مختلف توجه شود.
دکتر ندا رضویزاده در در هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری افزود: اگر قرار است آمار کاملتری داشته باشیم، این همکاریها باید به صورت متقابل بین نهادهای مرتبط اجرایی و علمی شکل بگیرد، برای مثال دستگاه های استانی ذی ربط، نهادهای پژوهشی استان و مرکز آمار ایران.
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی اضافه کرد: هماکنون بیشتر آماری که از گردشگری داریم، فاقد اطلاعات نرم و کیفی است، به این معنی که دادههای موجود بیشتر کلی و فاقد جزییات است. مثلا تعداد گردشگران اعلام می شود، اما درباره کیفیت سفر، اقامت، ایمنی، تجربه گردشگران، گونه های سفر، گونه شناسی گردشگران و بخشبندی بازار گردشگری اطلاعات و جزییات چندانی در دست نیست. در حالی که همین جزییات و کیفیات است که می تواند به کار برنامه ریزی و سرمایه گذاری بیاید. و همین جزییات است که در مقاصد مختلف تفاوت ایجاد می کند و مثلا مشهد را با چهارمحال و بختیاری یا با چابهار و سایر مقاصد متفاوت می کند.
رضویزاده با اشاره به تولید هدفمند و کاربردی آمار اظهار کرد: گاهی برخی از آمارها به دلایل خاصی به شکل خاصی منتشر می شود که خیلی دقیق نیست و حتی ممکن است به فضای سرمایهگذاری یا مدیریت اجرایی سیگنالهای غلط بدهد. مشخص نیست این روایتها با چه هدفی ساخته شدهاند؛ شاید برای دریافت منابع بیشتر یا دسترسی به تسهیلات و نیات دیگر، اما به هر حال آمار غیردقیق منجر به تخصیص اشتباه منابع و نهایتا اتلاف منابع می شود.
وی همچنین به موضوع «تناقض در آمارها» پرداخت و تصریح کرد: معمولا هر مجموعه، داده را بر اساس نیاز خود تولید میکند و این باعث میشود گاهی آمارها با هم قابل مقایسه نباشند. به عنوان مثال دادهای که اداره کل راهداری تولید میکند با داده اداره کل میراث یا مرکز آمار تفاوت داشته باشد. اگرچه استانداردسازی تعاریف باید مد نظر نهادهای مختلف قرار گیرد، اما حتی در شرایطی که داده ها از منابع مختلف گردآوری شده و تعاریف مختلف برای سنجش مورد استفاده قرار گرفته، ضرورت دارد منبعی که آمار را منتشر میکند روششناسی خود را شفاف کند، یعنی دقیق توضیح دهد این داده چه چیزی را و چه طور اندازه گیری کرده؛ چرا که این مورد هم برای بخش عمومی و هم برای بخش خصوصی مهم است تا بتواند داده ها را به طور کارآمد و بهره وری به کار ببرد.
دبیر سمینار اظهار داشت: هفتمین سمینار علمی تخصصی گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی برای هفتمین سال متوالی با عنوان «گردشگری داده محور: تولید و کاربرد آمار در سیاست گذاری» برگزار می شود. این سلسله سمینارها (علاوه بر سایر سمینارها و نشست های تخصصی پژوهشکده) بر مبنای یک نیاز عینی طراحی شدند؛ برای این که: اولا، کمک کنند به تقویت پیوندهای خبرگان و صاحبان نظر و تجربه، اعم از فعالان و ذینفعان صنعت گردشگری در بخش خصوصی، سیاستگذاران و برنامهریزان و کارگزاران در بخش عمومی، و اساتید و پژوهشگران. ثانیا، پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، به عنوان یک نهاد پژوهشی، طرح بحث های موضوعی و بهروز و مرتبط با فضای اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشد، و فضایی آرام و تخصصی و پژوهشی با مشارکت خود فعالان و مدیران بخش عمومی و خصوصی و دانشگاهیان فراهم کند. برای این که سرمایه گذاری، تخصیص منابع و برنامهریزی ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش عمومی رویکرد شواهدمحور قویتری پیدا کند، و در واقع بتوانیم به توسعه کمیت و کیفیت گردشگری بر مبنای شواهد کمک کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد سمینار هفتم نیز، همچون سمینارها و نشست های پیشین پژوهشکده، هم پیوندهای سه ضلع صنعت، دولت و نهاد پژوهش را تقویت کند و هم باب تبادل نظر شواهدمحور و مداقههای جدیتر را بین همه فعالان و کارگزاران درباره برنامه ریزی و توسعه با کیفیت و دسترسپذیر گردشگری برای عموم باز کند.
اخبار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
- معاون زیارت استانداری استان در نشست مشترک با مدیران و پژوهشگران پژوهشکده گردشگری مطرح کرد
- رئیس پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خبر داد:
- پیشنهاد معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی جهت جلوگیری از موازیکاریهای حوزه زیارت و گردشگری
- رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد؛
- رئیس پژوهشکده گردشگری: نمایشگاه گردشگری فرصتی است برای شبکه سازی و درک عینیتر و دقیقتر از موقعیتمان
- بازدید اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی