پنج شنبه# #،# #28# #فروردین# #1404
رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است خراسان رضوی رتبه اول مقصد سفرهای بومی در بهار سال 1403 بود

رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران گفت: تولید و انتشار آمار و اطلاعات حوزه گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است.
به گزارش پژوهشکده گردشگری به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر زهره چیت ساز در هفتمین سمینار گردشگری نوروزی بیان کرد: اولین آمارگیری ملى در حوزه گردشگری در سال 1387 در سطح کشور به اجرا در آمد؛ تا قبل از این آمارگیری، اطلاعات منسجم و قابل اعتمادی در حوزه گردشگران ملى وجود نداشته است و در برخی موارد آمار رسمى بازدیدکنندگان از موزه ها و بناهای تاریخی تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سالنامه های آماری انتشار یافته است.
وی ادامه داد: در سال 1400 طبق برنامهریزیهای قبلی انجام شده، به منظور تهیه حساب اقماری گردشگری، طرح گردشگران ملی به صورت ماهانه و برای 12 ماه سال به اجرا در آمد. در این سال با توجه شیوع ویروس کرونا زندگی بشری از جنبه های مختلفی تحت تأثیر قرار گرفت. اعمال قرنطینه ، محدودیتهای سفر و فاصلهگذاری اجتماعی، افت شدیدی را در زمینه گردشگری باعث شد. این مسأله در نتایج این طرح نیز به خوبی قابل مشاهده است. به گونهای که در تمام جنبههای سفر (تعداد، نوع، هزینه و...) کاهش زیادی نسبت به اجراهای فصلی سالهای قبل از آن داشته است.
رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران به انواع گردشگری در کشور اشاره و تصریح کرد: گردشگری داخلی، گردشگری بومی، گردشگری ورودی، گردشگری خروجی و گردشگری ملی از جمله انواع گردشگری میباشند.
چیت ساز به وضعیت سفر خانوارها در طی سالهای 95 تا 1403 اشاره کرد و افزود: درصد خانوارهای سفر رفته در طی سالهای 95 تا 98 از 57 درصد تا 66 درصد متغیر بوده است که این میزان در سال 1403 به 52 درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه در طی این سالها، بیشترین سفرهای بومی مربوط به سفرهای بدون اقامت شبانه بوده است، ادامه داد: حدود 70 درصد سفرهای بومی با هدف دیدار و دوستان و بستگان و گردش و تفریح بوده و پس از آن درمان با 15 درصد، زیارت 5 درصد و بقیه اهداف 10 درصد بوده است.
به گفته وی، خراسان رضوی، مازندران، گیلان، تهران، فارس و اصفهان در بهار سال گذشته مقصد سفرهای بومی بودهاند، همچنین در این مدت بیشترین نفر شب اقامت سفرهای بومی به ترتیب مربوط به استانهای خراسان رضوی، تهران، مازندران، گیلان، فارس و اصفهان بوده است.
وی با اشاره به اینکه 5 شهر مقصد در بهار سال گذشته، شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز بودهاند، اظهار کرد: در این مدت، خانه آشنایان و بستگان، ویلا و آپارتمانهای اجارهای و ویلا و آپارتمانهای شخصی نیز بیشترین مکان اقامت سفرهای بومی بوده است.
به گفته رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران، 70 درصد وسیله نقلیه مورد استفاده در سفرهای بومی مربوط به وسایل نقلیه شخصی بوده است و وسایل نقلیه سواری کرایه و شخصی متعلق به دیگران در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
چیت ساز با بیان اینکه هزینه سفرهای بومی به ترتیب مربوط به هزینه خوراکی و دخانی، خرید کالا و لوازم برای خانوار و هزینههای درمانی و سپس هزینه حمل و نقل و سوغات و اقامت بوده است، خاطرنشان کرد: با وجود کاهش 30 درصدی سفرهای بومی در بهار سال گذشته، هزینه هر سفر بومی یک میلیون تومان بوده است که این میزان نسبت به سال 98 در حدود 7 برابر افزایش یافته است.
اخبار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
- معاون زیارت استانداری استان در نشست مشترک با مدیران و پژوهشگران پژوهشکده گردشگری مطرح کرد
- رئیس پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خبر داد:
- پیشنهاد معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی جهت جلوگیری از موازیکاریهای حوزه زیارت و گردشگری
- رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد؛
- رئیس پژوهشکده گردشگری: نمایشگاه گردشگری فرصتی است برای شبکه سازی و درک عینیتر و دقیقتر از موقعیتمان
- بازدید اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی