شنبه# #،# #17# #مهر# #1400
کتاب «سیمای گردشگران ایران» منتشر شد

کتاب «سیمای گردشگران ایران»، نتایج حاصل از طرح «پیمایش ملی ارزشها نگرشها و رفتارشناسی گردشگری ایران» منتشر شد.
به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی کتاب «سیمای گردشگران ایران» به نویسندگی دکتر حامد بخشی، به همت پژوهشکده گردشگری و توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد منتشر شد.
این پیمایش در دو بخش اجرا شده است. بخش گردشگری داخلی که به بررسی نگرشها و رفتار ایرانیان در سفرهای گردشگری پرداخته است و بخش گردشگری خارجی که نگرشها و تصورات و رفتار خارجیانی را که به ایران سفر کردهاند، بررسی میکند.
در هر دوی این پیمایشها، هدف آن بوده که فضای ذهنی و رفتاری گردشگران مشخص شود. بهعبارتی، بدانیم که در ذهن گردشگران در خصوص خدمات و تجربه گردشگری آنان چه میگذرد و در طول سفر چه رفتارهایی را در چارچوب زنجیره خدمات گردشگری و غیر آن انجام میدهند. در بررسی فضای ذهنی گردشگران، نگرش کلی آنان به گردشگری، علایق، ترجیحات و معیارهای آنان در انتخاب همسفران، مقصد گردشگری، وسیله نقلیه، مکان اقامتی، جاذبههای گردشگری، وعدههای غذایی و خرید و سوغات پرسیده شده است. همچنین در هر کدام از موارد مذکور انگیزه، احساس امنیت یا نگرانی و میزان رضایت آنان از آنچه در طول سفر انتخاب یا تجربه کردهاند نیز سنجیده شده است. در مورد گردشگران خارجی سفرکرده به ایران، سوای موارد فوق، تصور آنان از مقصد گردشگری ایران پیش از سفر به این کشور و پس از آن، پرسیده شده است. بدین ترتیب بهنظر میرسد با تدوین یافتههای حاصل از این پیمایش بتوان تصویر جامعی از ذهنیت و رفتار گردشگری در ایران (شامل گردشگران داخلی و خارجی) ارائه کرد.
یافتههای حاصل از این پیمایش درمجموع، نشان میدهند که گردشگران داخلی و خارجی ایران در سفر گردشگری خود چه تجربه و مصارفی دارند و در مورد تجربه گردشگری خود چه فکر میکنند. امید است با تکرار منظم این پیمایش در بازههای زمانی مشخص، بتوان توصیف زمانمندی از تغییرات و تطورات رفتارها و نگرشهای گردشگران داخلی و خارجی ایران داشت.
گفتنی است این کتاب به نویسندگی دکتر حامد بخشی، عضو هیات علمی، مدیر گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری و مدیر طرح پیمایش ملی "ارزش ها و نگرشها و رفتار شناسی گردشگری ایران" به شکل الکترونیک منتشر شده است و علاقمندان می توانند از طریق سایت فیدبو کتاب را تهیه نمایند.
اخبار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
- معاون زیارت استانداری استان در نشست مشترک با مدیران و پژوهشگران پژوهشکده گردشگری مطرح کرد
- رئیس پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خبر داد:
- پیشنهاد معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی جهت جلوگیری از موازیکاریهای حوزه زیارت و گردشگری
- رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد؛
- رئیس پژوهشکده گردشگری: نمایشگاه گردشگری فرصتی است برای شبکه سازی و درک عینیتر و دقیقتر از موقعیتمان
- بازدید اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی