پنج شنبه# #،# #18# #شهریور# #1400

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی: توسعه گردشگری پساکرونا در گرو بهبود تعاملات سیاسی با سایر کشورها است

اشتراک گذاری

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: علاوه بر تبلیغات و بازاریابی حوزه گردشگری در خارج از مرزها باید گفت که مناسبات سیاسی، بهبود تعاملات و همچنین ارتباطات گسترده با سایر کشورها به توسعه گرشگری پساکرونا کمک خواهد کرد.

به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی به نقل از ایسنا مژگان ثابت‌تیموری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شرایط ایران پس از خروج از کرونا اظهار کرد: شرایط ایران که تا حدودی به بحث و مناسبات سیاسی با کشورهای دیگر باز می‌گردد، اما قطعا اگر ما معرفی خوبی از کشور و جاذبه‌های آن نداشته باشیم هیچ اقبالی برای ورود گردشگران به ایران وجود نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: قطعا وزارت امور خارجه موضوع تسهیل صدور روادید را در دستور کار خود قرار داده و تعامل مناسب به ویژه با کشورهای همسایه را برقرار نموده است، اما کفایت آن در بازخورد این مراودات و افزایش ورود گردشگران از این کشورها به ایران نمود خواهد داشت.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: اگر در بحث گذرنامه و روادید تسهیلاتی قائل شویم با بهبود تبلیغات و بازاریابی در خارج از مرزها می‌توان امیدوار بود ایران نیز جایگاه خود در این زمینه را پیدا کند، اما باز هم تاکید می‌کنم مناسبات سیاسی، بهبود تعاملات و همچنین ارتباطات گسترده با سایر کشورها، حرف اول را در این زمینه می‌زند.

رونق گردشگری در دوران پساکرونا با گردشگری داخلی

ثابت تیموری ادامه داد: اگر بخواهیم فارغ از دنیای بیرونی و خارج از مرزهای کشور، برنامه‌ریزی جامعی برای رونق و توسعه گردشگری داشته باشیم، با توجه به بضاعت مالی مردم بهترین کار روی آوردن به گردشگری داخلی است. اگر بتوان گردشگری داخلی را به خوبی به مردم معرفی کرد و ارتقا داد تا حد زیادی می‌توان این رکود را جبران کرد.

 وی در پاسخ به این سوال که راهکارهای دیگر کشورها مخصوصا کشورهای گردشگرپذیر در بهبود این زمینه چه بوده، گفت: به عنوان مثال به کشورهای گرجستان، ارمنستان و آذربایجان اشاره می‌کنم که در دوران نوروز توانستند جذب گردشگر بسیار خوبی داشته باشند و در حال حاضر نیز با ارائه دستورالعمل حمایتی از گردشگران اقدامات خوبی در جهت جذب گردشگر در دستور کار خود قرار داده‌اند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اضافه کرد: آن‌ها در ابتدا با تزریق واکسن به صورت جامع و در مرحله‌ دوم با برنامه‌ریزی‌های مفصل، تبلیغات گردشگری خود را در تمامی شبکه‌های رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی، مراجع رسمی و غیررسمی گسترش دادند.

ثابت‌تیموری بیان کرد: کشورهای اروپایی همچنین در زمان قرنطینه اقدام به پذیرش گردشگر می‌کردند و حتی نیاز به اخذ ویزا برای سفر به کشورشان را حذف کرده بودند. این کار تنها به این دلیل بود که بتوانند گردشگری خود را ارتقاء دهند و به این هدف نیز رسیدند.

وی ادمه داد: از دیگر اقدامات کشورهای خارجی می‌توان به لغو روادید و اجازه ورود به کشورشان تنها با ارائه گواهی سلامت، همچنین تاسیس هتل مخصوص قرنطینه بیماران و افراد مشکوک به بیماری اشاره کرد؛ گفتنی است که این کشورها در حوزه گردشگری نیز به شدت ایران متوجه ضرر نشدند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: امارات از ابتدا در تمام کشور قرنطینه سراسری اعلام کرد و موجب پاکسازی تمام کشور شد و سپس با انجام واکسیناسیون سراسری توانست مرزهای خود را بازگشایی کند و بدون روادید اقدام به جذب گردشگر از کشورهایی کرد که حتی پیش از این با آن کشورها روابط دیپلماتیک نداشت. در حال حاضر نیز برای حمایت از سفرهای خانوادگی از فرزندان کمتر از ۱۸ سال هزینه صدور روادید دریافت نمی‌کند.

تیموری در خصوص تغییر الگوی رفتاری گردشگران در دوران پساکرونا عنوان کرد: قطعا گرشگران در دوران پسا کرونا در بحث بهداشت و مسائل بهداشتی تاکید بیشتری خواهند داشت و در مسیر و انتخاب وسیله‌ سفر دقت بیشتری خواهند کرد. همچنین آن‌ها از خدمات ایرلاین‌هایی که در رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی جدی عمل می‌کنند، استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: گردشگران همچنین در خصوص موادغذایی و پذیرایی سعی بر استفاده از موادغذایی سالم و ترجیحا پختنی دارند که باعث رونق مراکز پذیرایی، هتل‌ها و مراکز خدمات بین‌راهی برای ارئه بهینه خدمات خواهد شد؛ بنابراین استانداردسازی خدمات گردشگری برای ارائه به گردشگران می‌تواند ضامن بقای گردشگری در شرایط پساکرونا باشد.

انتهای پیام

اخبار