چهارشنبه# #،# #26# #آذر# #1399

معاون استاندار در بازدید از پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مطرح کرد: خسارت بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریالی کرونا به تاسیسات گردشگری خراسان رضوی

اشتراک گذاری

از شیوع کرونا حدود ۳۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال به تاسیسات گردشگری استان خسارت وارد شده است.

به گزارش پژوهشکده گردشگری به نقل از ایسنا معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در آخرین آمار تهیه شده در حوزه گردشگری پس از شیوع کرونا حدود ۳۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال از ابتداء اسفند ۹۸ تا پایان آبان ۹۹  به تاسیسات گردشگری استان خسارت وارد شده است.

محمدصادق براتی به مناسبت هفته پژوهش در بازدید از پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در جمع پژوهشگران حوزه گردشگری استان، اظهار کرد: پژوهش برای ما موضوع بسیار مهمی است و بنده این توفیق را داشته‌ام در سنوات گذشته که در حوزه معاونت توسعه حضور داشتم در بخش پژوهشی و پیگیری امورات مربوط به پژوهش به صورت جدی اقداماتی انجام دهم.

وی افزود: تجمیع اعتبارات پژوهشی استان و صرف این اعتبارات در یک یا دو پژوهش خاص شاید یکی از طرح‌های اصلی ما بود که خوشبختانه در کارگروه شورای برنامه‌ریزی نیز مصوب شد و دو سالی است که این اتفاق رخ می‌دهد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از گذشته نه چندان دور اعتبارات  پژوهشی دستگاه‌های اجرایی استان به گونه‌ای بوده است که هر دستگاهی درصد مربوط به پژوهش خود را به عنوان یک طرح پژوهشی اجرا می‌کرده و نتیجه آن باید برای استان راهبردی می‌بوده است، اما متاسفانه این پژوهش‌ها بیشتر در کتابخانه‌ها وقفسه‌های کتاب باقی مانده است؛ به همین دلیل این طرح ارائه شد و خوشبختانه اعتبارات پژوهشی به صورت سرجمع در کار گروهی به تصویب رسید.

براتی ادامه داد: اعتبارات به این صورت تجمیع و پژوهش‌هایی خاصی برای استان انجام می‌شود که در سیاست‌گذاری‌های استان اهمیت داشته باشد، به هر حال این اتفاقی بود که خوشبختانه رخ داد و در حال حاضر نیز پیگیر ادامه آن هستیم.

وی گفت: از آنجایی که حوزه زیارت و گردشگری با یکدیگر عجین هستند پس این قسمت به حوزه معاونت توسعه نیز مربوط می‌شود، البته باید اینگونه گفت که تمام مسائل استان خراسان رضوی برگرفته از زائر و زیارت است و هیچ بخشی در استان از این حوزه مستقل نیست. منشاء اصلی تمام اتفاقاتی که در خراسان رضوی رخ می‌دهد از جمله مسائل اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و ... زیارت است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تشریح کرد: نیمی از اقتصاد استان بر پایه اقتصاد زائر و زیارت است. در گذشته نه چندان دور در بخش اقتصاد زائر و به خصوص بحث اصلی کمی و کیفی زیارت مطالعات خوبی صورت گرفته است که در حال حاضر همان مطالعات زیربنای اصلی تصمیم‌‎گیری‌های ما در حوزه زیارت و بخش‌های مختلف است.

براتی اضافه کرد:  یکی از بخش‌هایی که از مطالعات پژوهشی در آن بسیار استفاده کرده‌ایم  "سوغات" است که می‌تواند گردش مالی فراوانی برای استان نیز داشته باشد. البته در دو سال اخیر به واسطه برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، از تعداد برخی اقلام مصنوعی چینی و خارجی کاسته شد و محصولات استان و همچنین محصولات فرهنگی مشهد در سبد خرید زائرین قرار گرفت.

وی عنوان کرد: البته در این حوزه باید پژوهشکده‌ها به عنوان یک مرکز پژوهشی ورود جدی پیدا کنند که مستلزم یک طرح جامع است؛ به عقیده من در این شرایط که تردد مسافرین و زائرین به دلیل شرایط کرونا به استان و مشهد کاهش یافته است باید  بیشتر در این حوزه ورود پیدا کرد و به عبارتی می‌توان تهدید کرونا را به یک فرصت استثنایی تبدیل کرد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: جدایی پژوهشکده جهاد دانشگاهی از حوزه زیارت اما مسأله خوبی نیست، این دو مرکز باید با هم ادغام شوند چون همانطور که اشاره شد گردشگران خارجی و داخلی حتی آن‌هایی که برای گردشگری سلامت به مشهد سفر می‌کنند، زیارت مهمترین بخش سفر آن‌ها است؛ بنابراین جدا کردن این دو پژوهشکده از یکدیگر تنها به صورت فیزیکی قابل قبول است و مطالبات آن‌ها در این حوزه کاملا باید هماهنگ باشد.

براتی ادامه داد: در حوزه تنظیم سند توسعه گردشگری نیز درخواست دارم که پژوهشگران استان هرچه سریع‌تر مصوبات این طرح را  تهیه و تصویب کنند تا ما به عنوان استان گردشگری و زیارت مدعی باشیم، همچنین درخواست دارم که این تا قبل از پایان سال ۹۹ رخ دهد.

وی عنوان کرد: در بخش زیرساخت‌های گردشگری در استان مانند حمل‌ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای بسیار خوب عمل کرده‌ایم و در این حوزه وضعیت خوبی داریم، البته در اصل باید همینگونه باشد و زیرساخت‌ها در استان خراسان و مشهد به عنوان قطب گردشگری و زیارتی مهیا باشد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا باعث شد که از ابتداء سال موضوع زیارت و سفرهای سنتی که در گذشته داشته‌ایم، متحول شود؛ بنابراین  در این زمینه نیز پژوهشگران باید ورود جدی داشته باشند. البته لازم به ذکر است که در این زمینه پژوهشگران در چند ماه گذشته کارهای خوبی انجام داده‌اند.

براتی اضافه کرد: اگر کارشناسان وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی تاریخی برای انتهای این بیماری ندارند، بنابراین ما باید شرایط را به گونه‌ای تصور کنیم که اگر این ویروس تا مدت‌ها ادامه پیدا کرد برنامه‌ای برای جبران خسارت‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: به هر حال در بحث اقتصاد استان که کاملا وابسته به زیارت و گردشگری است در آخرین آمار تهیه شده در حوزه گردشگری پس از شیوع کرونا حدود ۳۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال از ابتداء اسفند ۹۸ تا پایان آبان ۹۹  به تاسیسات گردشگری استان خسارت وارد شده است، هیچ استانی به اندازه استان خراسان در این حوزه خسارت ندیده است که این داستان باید با جایگزینی برنامه‌ها و تسهیلات ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تشریح کرد: البته این موارد جبران خسارت عظیم ماه‌های گذشته را نخواهد کرد و حتما باید در حوزه پژوهشی و علمی مطالعاتی انجام شود که جبران این اتفاق شود و اگر این بحران همچنان ادامه پیدا کرد باید برنامه‌های جایگزین داشته باشیم که این برنامه‌ها می‌تواند در بحث جامع مطالعاتی و طرح‌های مشابه پیش‌بینی شود.

در سال ۹۸ حدود ۳۸ میلیون گردشگر به مشهد سفر کرده‌اند

براتی بیان کرد: در پژوهشی که در طرح کمی و کیفی زیارت استان انجام شده برای سال ۱۴۰۴ حدود ۴۰ میلیون زائر و گردشگری پیش بینی شده است که ما در سال ۹۸ به آمار حدودی ۳۴ میلیون نفر گردشگر رسیده‌ایم که از این تعداد ۳۲ میلیون نفر زائر داخلی و حدود ۲ میلیون نفر نیز زائر خارجی رسمی به ثبت رسیده است. اگر این بحران نبود شاید همین امسال یا سال ۱۴۰۰ به عدد ۴۰ میلیون در حوزه ورد گردشگران به استان می‌رسیدیم، البته برای آینده نیز نگرانی برای زیرساخت‌های گردشگری استان نداریم؛ چراکه همه چیز به خوبی در حال انجام و پیشرفت است.

وی اضافه کرد: مدیریت جدید استان نیز با دید فوق‌العاده باز و سیاست‌های کلانی که در حوزه گردشگری و زیارت دارد، می‌تواند کمک بزرگی به ما باشد و می‌تواند حوزه زیارت و گردشگری را هم در موارد اجرایی و هم در بحث‌های پژوهشی تقویت کند، امیدواریم با توجه به فرصتی که وجود دارد و تلاشی هم که پژوهشگران دارند بتوانیم با طرح‌های جامعی که تنظیم می‌شود مشکلاتی که فراروی بحث‌های گردشگری وجود دارد، مد نظر قرار گیرد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: امیدوارم بتوانیم فرهنگ میزبانی را در اولویت قرار دهیم که این می‌طلبد فرهنگ‌سازی انجام شود و فرهنگ رضوی و فرهنگ اهل بیت(ع) نیز ترویج پیدا کند تا با پژوهش‌ها و کارهای فرهنگی که در سطح جامعه و رسانه‌های ملی و اجتماعی انجام می‌شود بهتر از گذشته در خدمت زائرین باشیم.

تعامل خوب مجاورین و زائرین را مدیون همکاری تمام ارگان‌ها در این حوزه هستیم

براتی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که تعامل بین مجاورین و زائرین تعامل خوبی است و این تعامل را مدیون همکاری تمام ارگان‌های دولتی در حوزه گردشگری و زیارت در استان هستیم و این مورد یکی از دستاوردهای مهم‌ سال‌های اخیر است. در حال حاضر نیز استاد در شرایط مطلوبی در این زمینه قرار دارد و امیدوارم که تمام ما بتوانیم از این شرایط بهترین استفاده را ببریم.

وی ادامه داد: سال گذشته پس از دو سال‌ونیم کارگروه ملی زیارت فعال شد و چون رئیس مستقیم این کارگروه به دلیل تغییر ساختارهای ریاست‌ جمهوری از بین رفته بود در این دو سال‌ونیم بحث‌های کارگروه ملی زیارت تشکیل نمی‌شد. البته با پیگیری‌های سال ۹۸ و با موافقت رئیس جمهور مجددا کارگروه فعال شد و اولین جلسه کارگروه در آذر ماه ۹۸ با ۱۸ مصوبه  برگزار شد و چند مورد از مصوبه‌های آن که به مسائل پژوهشی و آمار و ارقام پرداخته بود نیز عملیاتی شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: درخصوص اعتبارات پژوهشی تصمیم خوبی گرفته شد که متاسفانه چون به کرونا برخورد کردیم در بحث اعتبارات این مورد کمی لنگش دارد، البته امیدواریم بودجه ۱۴۰۰ جبران شود و پیگیری‌هایی نیز از طریق استان در حال انجام است که در این رابطه خوشبختانه اگر مصوبات کارگروه عملیاتی و نهایی شود قطعا این دوره  یکی از درخشان‌ترین دوره‌ها در حوزه زیارت و گردشگری خواهد بود.

براتی ادامه داد: البته ما فکر می‌کردیم که شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم کارگروه را به صورت فیزیکی دوباره دور هم جمع کنیم، اما شرایط برای انجام این کار مناسب نبود، البته پیگیری‌ها انجام شده است که اولین جلسه در سال ۹۹ به صورت وبیناری در اواخر دی ماه برگزار شود.

وی افزود: در این جلسه همچنین قرار است چند مورد از مصوبات گذشته تحلیل شود و انشالله بتوانیم از اعتبارات ملی نیز استفاده کنیم؛ البته در کنار اعتبارات ملی از اعتبارات استانی نیز استفاده خوبی کرده‌ایم به این صورت که قسمت اعظمی از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی‌ در حوزه گردشگری و زیارت را به سمت تکمیل طرح هایی که در حوزه زیارت ناقص مانده بود سوق دادیم و پیشرفت ۸۰ درصدی حاصل شد.

اخبار