دوشنبه# #،# #01# #اردیبهشت# #1399

رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی: کرونا برای این پژوهشکده، افزایش مسئولیت اجتماعی را به دنبال آورده است

اشتراک گذاری

رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: شرایط کرونا را نمی‌توان به عنوان یک فرصت برای پژوهشکده گردشگری درنظر گرفت، بلکه به عنوان یک مسئولیت برای پژوهشکده است، اما در صورتی که کار به خوبی انجام شود، فرصتی برای خدمت به جامعه خواهد بود.

به گزارش پژوهشکده گردشگری به نقل از  روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، مهندس علیرضا حاتمی، در خصوص تاثیر کرونا بر فعالیت‌های پژوهشکده گردشگری، اظهار کرد: مجموعه گردشگری به طور کلی بسیار آسیب دیده، اما ما در حوزه پژوهشی توانستیم به عنوان مسئولیت اجتماعی، کارهایی را انجام دهیم.

وی افزود: در حال حاضر طرحی را با دفتر مرکزی دنبال می‌کنیم که تاثیر کرونا بر فعالیت‌های گردشگری است تا بتوانیم طرح پژوهشی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور داشته باشیم. نمی‌توان این موارد را فرصت نامید، بلکه مسئولیت اجتماعی جهاد دانشگاهی است. مسئولیت اجتماعی ما چنین ایجاب می‌کند که به این قضیه کمک کنیم.

حاتمی ادامه داد: کرونا در گردشگری اثرات بسیار نامطلوبی داشته و رکود ناشی از شیوع کرونا در صنعت گردشگری بسیار زیاد است که گروه‌های اقتصاد و جامعه‌شناسی ما این موضوع را بررسی کردند. زیان حاصل از بحث کرونا در گردشگری قابل مقایسه با بسیاری از صنعت‌های دیگر نیست، بهترین پیک زائر و مسافر مشهد در ایام تعطیلات عید است که امسال تعطیل بود، حدود 60 درصد هتل‌های کشور نیز در مشهد قرار دارد.

رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه ما بر اساس وظایف اجتماعی به دنبال این هستیم که در این شرایط کمکی کنیم، عنوان کرد: شاید این شرایط فرصتی برای کسب درآمد برای ما نباشد، اما نمی‌توان ساکت بود. تمام همکاران ما در حوزه گردشگری، مقالات و یادداشت‌هایی داشتند مبنی بر اینکه چگونه می‌توانیم از این حالت رهایی پیدا کنیم. این شرایط را نمی‌توان به عنوان یک فرصت برای پژوهشکده درنظر گرفت، بلکه به عنوان یک مسئولیت برای پژوهشکده است، اما در صورتی که کار به خوبی انجام شود، فرصتی برای خدمت به جامعه خواهد بود.

وی بیان کرد: مرکز روانشناسی نیز زیرمجموعه پژوهشکده گردشگری است، در این مرکز کارهای خوبی انجام شده که می‌تواند موجب آرامش جامعه باشد و برخی تنش‌ها را کم کند. این یک مسئولیت اجتماعی است. از منظر اجتماعی ما باید با کرونا زندگی کنیم، بنابراین مسئولیت اجتماعی همکاران ما ایجاب می‌کند که وارد عمل شوند. مسئولیت‌های اجتماعی فرصتی است که ما نیز به اندازه سهم خود کاری انجام دهیم. ما در بُعد اجتماعی و اقتصادی باید کمک کنیم. همکاران ما در گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری کمک می‌کنند و طرح‌ها و برنامه‌هایی می‌دهند که بعد از این در صنعت گردشگری تحولی ایجاد شود.

حاتمی با اشاره به اینکه ما علوم انسانی هستیم، بنابراین در اثر کرونا مشکل کمتری برای ما ایجاد شده است، تصریح کرد: زمانی که آستان قدس، شهرداری، سازمان ترافیک یا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعطیل هستند، قسمت پروژه‌یابی ما دچار اشکال می‌شود، اما ما نباید دست روی دست بگذاریم، بلکه باید در بخش‌های دیگر کمک کنیم. فرصتی هم برای ما ایجاد شده که توانستیم از زیرساخت‌های فضای مجازی بیشتر استفاده کنیم و در حال حاضر همکاران ما بیشتر روی فضای مجازی تمرکز کردند.

رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: علاوه بر بحث‌های پژوهشی، می‌توان برای آینده از زیرساخت‌های فناوری و فضای مجازی بهتر استفاده کرد. همه ما باید در دوران قرنطینه مهارتی یاد گرفته باشیم، یکی از مهارت‌هایی ما به عنوان پژوهشگر باید بیشتر روی آن مانور دهیم، استفاده بهینه از فضای مجازی در کشور در راستای اهداف و پژوهش‌ها است.

اخبار