پنج شنبه# #،# #28# #فروردین# #1399

مدیرگروه پژوهشی توسعه پایدار شهری منطقه‌ای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی: در شرایط کنونی باید مطالعات و پژوهش‌های ما مسیر خود را ادامه دهد

اشتراک گذاری

مدیرگروه توسعه پایدار شهری منطقه‌ای پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: در شرایط کنونی، باید مطالعات و پژوهش‌های ما مسیر خود را ادامه دهد و کاری که در گذشته در جهاددانشگاهی انجام می‌دادیم، در منزل نیز قابل انجام است.

به گزارش ستاد پژوهشکده به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حسین آقاجانی، در خصوص تاثیر کرونا بر فعالیت‌ها، اظهار کرد: تاثیرات کرونا بر روند فعالیت‌های پژوهشی هم مثبت و هم منفی است.چرا که اگر در گذشته که کار پژوهشی انجام می‌دادیم، شاید فضا و مکان و اینکه دورکاری کرده یا در داخل ساختمان جهاد باشیم، برای ما تاثیر زیادی نداشته باشد و شاید بتوان بهتر هم کار کرد، که این نقطه مثبتی است که می‌توان از آن بهتر استفاده نمود.

وی افزود: می‌توان زمان کمتری را صرف رفت و آمد کرد، همچنین ارتباطات با همکاران در اداره یا ملاقات ناخواسته از بین می‌رود. در این وضعیت فرصت بیشتری برای جستجوی مطالب بهتر داریم و شاید دسترسی به وب سایت‌ها راحت‌تر باشد. ممکن است تمرکز در خانه نیز بیشتر باشد. اکنون می‌توان مطالعات جانبی و عمومی نیز در کنار کار انجام داد.

آقاجانی بیان کرد: شیوع کرونا نکات منفی نیز دارد. یکی از نکات منفی فاصله گرفتن از بخشی از کارفرماها است که می‌توانستیم به صورت حضوری ارتباط برقرار کنیم، اما با وجود این شرایط ارتباط کم می‌شود و پروژه‌ها نیز آسیب جدی می‌بیند. در حال حاضر زیرساخت‌های ضعیف الکترونیک نیز ممکن است مقداری کار ما را سخت کند، هرچند همکاران ما در جهاد دانشگاهی تلاش می‌کنند که این اتفاق رخ ندهد، اما آمادگی برای این اتفاق وجود نداشت و هنوز هم دورکاری جا نیفتاده است.

مدیرگروه پژوهشی توسعه پایدار شهری منطقه‌ای پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: در این شرایط هم‌افزایی همکاران در حوزه پژوهش کم می‌شود، زیرا دسترسی وجود ندارد، اما از طریق فضای مجازی قابل حل است.

وی اضافه کرد: بدترین موضوع این است که ارتباط با حوزه کارفرمایی در ارسال و تحویل گزارشات که حضوری مثبت‌تر است، ضعیف می‌شود. طرح‌های بزرگ ما که اعضای زیادی در آن درگیر هستند و حجم بزرگ و گسترده‌ای دارد، در زمان دورکاری مقداری چالش خواهد داشت. همچنین ممکن است ارسال مکاتبات و ارتباطاتی که در زمان فعالیت اداری داشتیم، در منزل نداشته باشیم.

آقاجانی با بیان اینکه بخشی از برنامه کاری ما به زیرساخت‌ها مربوط می‌شود که به خود سازمان برمی‌گردد تا بر اساس نیاز و نوع فعالیت تقویت کنند، عنوان کرد: در زمینه نرم‌افزاری و فراهم کردن امکانات دورکاری، در حوزه اتوماسیون‌ها، فرایندهای مکالمات، چت تصویری و چت گروهی مواردی است که این نیازهای خود را به سازمان اطلاع می‌دهیم تا آنها نیز زیرساختش را فراهم کنند.

مدیرگروه پژوهشی توسعه پایدار شهری منطقه‌ای پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: در حوزه داخلی از همکاران خواسته‌ایم که برنامه کاری خود را فارغ از وضعیت کرونا، قرنطینه و دورکاری تعیین کنند و بر اساس مدلی که در جهاد کار می‌کردند و بخشی را که امکان‌پذیر است را به صورت برنامه کاری کامل و شفاف انجام دهند، همچنین روزانه تعهدات خود را بنویسند، نوع پروژه‌هایی که در حال حاضر انجام می‌دهند را برای سال 99 پیش بینی و برآورد کنند و پیشرفت فیزیکی آن را به صورت هفتگی گزارش دهند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است فرصت‌هایی در حوزه فضای مجازی ایجاد شود که نقطه قوتی برای کارها خواهد بود. ما از طریق فضای مجازی تلاش می‌کنیم با کارفرماها ارتباط بگیریم، مکالماتی داشته باشیم و پروژه‎‌هایی را نیز از این طریق جذب کنیم.

آقاجانی بیان کرد: در زمان کرونا در حوزه پژوهش غیر از فاصله با کارفرما مساله دیگری ما را متاثر نخواهد کرد، بیشتر نگرانی ما زیرساختی است. مطالعات و پژوهش‌های ما باید مسیر خود را ادامه دهد و کاری که در گذشته در جهاد انجام می‌دادیم، در خانه نیز قابل انجام است.

اخبار