چهارشنبه# #،# #16# #مرداد# #1398

رئیس کمیسیون اقتصادی سرمایه گذاری و مشارکت‌ها شورای اسلامی شهر مشهد: مشهد در زمینه طرح‌های تفریحی، گردشگری و اوقات فراغت با خلأ مواجه است

اشتراک گذاری

رئیس کمیسیون اقتصادی سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها شورای اسلامی شهر مشهد گفت: محور مشهد زائر و زیارت است و هیچ‌کس نمی‌تواند نقش آن را تغییر بدهد، اما زائری که به مشهد آمده، باید چه خدماتی را به او بدهیم؟ مشهد در زمینه طرح‌های تفریحی، گردشگری و گذران‌اوقات فراغت با خلأ مواجه است. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، احمد نوروزی در میزگرد علمی نقد و بررسی آیین‌نامه اجرایی مشوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز که در ساختمان جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که شورای پنجم کار خود را آغاز کرده، سعی بر این داشته که نگاه هوشمندانه‌ای به مسائل شهر داشته باشد. با بررسی‌هایی که صورت گرفت، در نگاه نخست شهر مشهد با داشتن سالانه 30 میلیون زائر مشکلات زیادی مانند فارغ‌التحصیلان بیکار دارد.
وی با بیان اینکه «این موضوع امری طبیعی نیست»، ادامه داد: در حوزه شهر ما با یک نارضایتی شدید جامعه سرمایه‌گذار مواجه هستیم. این افراد کسانی هستند که در شهر کاری را آغاز کردند، اما سرمایه آن‌ها زمین‌گیر شده و به‌شدت معترض به رفتارهای شهرداری هستند. 
رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «توسعه شهر مشهد در گرو مشارکت است» عنوان کرد: اگر همه مردم در شهر مشارکت نداشته باشند، امکان توسعه وجود ندارد. مشارکت جز با رضایت‌مندی افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، امکان‌پذیر نیست. سعی کردیم در این حوزه تغییر رویکرد داشته باشیم. یک کارگروه تسهیل سرمایه‌گذاری در شورای اسلامی شهر تشکیل شد که دو نفر از بخش خصوصی به این کارگروه اضافه شد. 
نوروزی افزود: برای اولین‌بار از بخش خصوصی سرمایه‌گذاران به همراه اعضای شورا برای حل مشکلات پروژه‌های زمین‌گیرشده کنار هم قرار می‌گیرند. با این کار 26 پروژه از سطح شهر حل مشکل شد. در بافت پیرامونی حرم مطهر نیز به همین میزان رفع مشکل شد. قبل از رونق بخش مستقلات در شهر حدود سه هزار میلیارد تومان، پروژه‌هایی امضا شده بودند. 
وی خاطرنشان کرد: حدود دو هزار و 600 میلیارد تومان از مشکلات پروژه‌های بافت پیرامون حرم حل شده و کار خود را آغاز کرده‌اند. این ارقام در شرایط رکود، اقدام مهمی هستند. 
رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: در حال حاضر مجتمع‌های تجاری زیادی در مشهد داریم که از آن‌ها استقبال نشده و رونق ندارند. در این زمینه سعی کردیم یک تغییر رویکرد ایجاد کنیم که از طرح‌های ساختمانی که عمدتاً تجاری و مسکونی بودند، به سمت طرح‌هایی که رویکرد تفریحی، گردشگری و گذران اوقات فراغت برویم. 
نوروزی با بیان اینکه «مشهد در این حوزه با خلأ مواجه است»، ادامه داد: در طول سال، نسل جوان به غیر از حرم در کجا اوقات خود را بگذراند؟ زائران و مجاوران چطور؟ یک زائر چندساعت از وقتش در حرم گذرانده می‌شود؟ محور مشهد زائر و زیارت است و هیچکس نمی‌تواند نقش آن را تغییر بدهد، اما زائری که به مشهد آمده، ما باید چه خدماتی را به او بدهیم؟ عمدتاً تأمین خدمات زائران بر اساس یک سیستم سنتی شکل گرفته است. 
وی افزود: این سیستم‌های سنتی هدایت نشده و ما را به‌شدت با خلأ مواجه کرده است. در مشهد چند رستوران خاص داریم؟ تنها چند رستوران خوب در مشهد داریم که ظرفیت پذیرش زیادی ندارد و مردم برای صرف غذا باید در رستوران منتظر خالی‌شدن میز باشند. 20 سال قبل در دمشق بزرگ‌ترین رستوان دنیا در آن سال ثبت شد. 
رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: در مشهد موج‌های آبی تنها فضایی است که زائر در گرما برای رفتن به این مکان صف می‌بندد. زائر حداقل 12 ساعت وقت آزاد دارد که ما می‌توانیم برای او برنامه‌ریزی کرده و برای شهر مشهد، کار، درآمد و شغل ایجاد کنیم. از فرصت خوبی که هست باید استفاده کرد. در جامعه تقریباً فرزندسالاری حکم‌فرماست، ما اگر نتوانیم به نیازها و خواسته‌های نسل جوان پاسخ دهیم و جذابیت برای او ایجاد نکنیم، ممکن است خانواده‌ها تغییر مقصد در سفر بدهند. 
نوروزی خاطرنشان کرد: در این موضوع سعی کردیم سرمایه‌ها را به این سمت‌وسو ببریم. از شهرداری خواسته شد که مصوباتی را که در کمیسیون اقتصادی انجام می‌شود را به سمت نیازهای جامعه هدایت کند. در این زمینه هنوز راه زیادی باقی مانده است. ما اگر نتوانیم در مناطقی که توسعه پیدا کردند، مجموعه‌های درستی ایجاد کرده و نیازهای مردم را پاسخ بدهیم، باعث وجود همان ساختمان‌های تجاری و تک‌خطی خواهیم بود. 
وی با بیان اینکه «از زمینه‌هایی که ما غفلت کردیم، پتانسیل‌های فرهنگی قوی شهر مشهد است»، گفت: مقام معظم رهبری در سال 1375 در بازدیدی که از مقبره فردوسی داشتند، به اهمیت این مسئله و ضرورت توجه به فردوسی را در آن‌جا نوشتند اما تا امسال که سال 1398 است، چه اتفاقی افتاده است؟ عملاً در این حوزه کاری نشده است. ما می‌توانیم مقبره‌های فردوسی، امام محمد غزالی و... را دوباره احیا کنیم. فردوسی پتانسیل منحصربه‌فردی است که در مشهد رها شده است. 
نوروزی عنوان کرد: ما در شورای اسلامی شهر، کمیسیون توسعه و احیای توس را ایجاد کردیم که در این کمیسیون به برنامه‌ و سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه توجه شده است. این مجموعه عوامل نیازمند این بود که ما بتوانیم یک برنامه‌ریزی داشته باشیم که نگاه‌ها در سیاست‌های ما تاثیرگذار باشد. 
وی با طرح این سوال که «چگونه این اتفاق‌ها می‌افتد؟»، اشاره کرد: مطالعه‌ای توسط معاونت اقتصادی قبلی در این زمینه انجام شد که حاصل آن آیین‌نامه مشوق‌های سرمایه‌گذاری است که به صحن علنی شورا آمده و تصویب شد. 
رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «موانع توسعه شهر مشهد چیست؟ در شهر مشهد وجود این همه آدم تحصیل کرده بیکار و ناهنجاری‌های اجتماعی که نشأت گرفته از بیکاری‌هاست، چه علتی دارد؟  چه دیدگاهی مانع توسعه است؟ آیا فقط مسئولین هستند که توانستند کاری انجام دهند؟ یا مسائل فرهنگی و اجتماعی عمومی مردم نیز اثرگذار است؟» خاطرنشان کرد: وقتی یک سرمایه‌گذار فعالیت می‌کند، همه دنبال این هستند که بدانند چقدر درآمد از این راه کسب می‌کند. بسیاری از نگاه‌ها به این موضوع منفی است. متاسفانه در جامعه، نگاه منفی بسیار استقبال می‌شود. به نظر شما کسی که در این جامعه 500 شغل ایجاد می‌کند ارزش‌مند است یا کسی که یک میلیارد تومان خیرات می‌کند؟ کسی که در جامعه مدرسه، درمانگاه و... می‌سازد همه از او تعریف و تمجید می‌کنند اما باید تمجید اصلی را از کسانی کرد که در این شهر ایجاد اشتغال می‌کنند. 
وی افزود: اگر کار یا شغلی ایجاد شود، مردم خود مسجد می‌سازند و نیازمند خیریه نخواهند بود و با سرافرازی حقوق خود را دریافت می‌کنند. ما نیازمند این موضوع هستیم. برای این کار مطالعه در این زمینه را به پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی و شهرداری پیشنهاد دادیم. باید کار ارتقاء فرهنگ مشارکت و سرمایه‌گذاری در سطح شهر ایجاد شود.
نوروزی ادامه داد: ما باید بتوانیم در جامعه این پذیرش را به وجود بیاوریم که افراد سرمایه‌گذار پذیرفته شوند. از معضلات ما مهاجرت سرمایه‌گذار و سرمایه به کشورهای دیگر است. رویکرد شهرداری بر درآمدافزایی خود نیست. ما فکر می‌کنیم اگر یک شهر ثروت‌مند و شهروندان ثروت‌مندی داشته باشیم، شهر بهتری خواهیم داشت و تأمین منابع بیش‌تری در شهر انجام خواهد شد. آیین‌نامه مشوق‌های سرمایه‌گذاری سعی دارد این رویکردها را تا حدی پاسخ بدهد.

اخبار