چهارشنبه# #،# #16# #مرداد# #1398

مدیرگروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی: عمده سرمایه‌گذاری در مشهد به ساخت‌وساز معطوف شده است

اشتراک گذاری

مدیرگروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: از نگاه مبنایی عمده حجم سرمایه‌گذاری شهر مشهد به بخش ساخت‌وساز و ساختمان معطوف شده است. در شهر مشهد، بین 50 تا 58 درصد سرمایه‌گذاری کل یک منطقه به حوزه ساختمان مربوط می‌شود که این ساخت‌وساز‌ها و حجم سرمایه‌گذاری‌ها در کلان شهرها اثرگذار است.

به گزارش ستاد پژوهشکده گردشگری به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر جواد براتی در میزگرد علمی نقد و بررسی آیین‌نامه اجرایی مشوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز که شب گذشته 8 مرداد ماه در ساختمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه «در بنگاه اقتصادی گردشگری جهاد دانشگاهی سالانه نشست علمی و تخصصی نسبت به موضوعات اقتصاد گردشگری و اقتصاد شهری برگزار می‌کنیم»، اظهار کرد: فعالیت‌های حوزه علوم انسانی و پژوهشی در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی از سال 1383 آغاز شد.

وی ادامه داد: در آن زمان ما با تمرکز اقتصاد شهری فعالیت‌های خود را آغاز کردیم. در سال 1389 فعالیت‌های ما در دو بخش متمرکز شد؛ یک بخش اقتصاد شهری و دیگری با توجه به گردشگربودن شهر مشهد به اقتصاد گردشگری شهر مشهد اختصاص داده شد. این دو بخش قابل تفکیک نیست.

مدیرگروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه «سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری شهر مشهد اتفاقی است که در چندسال اخیر بسیار مهم بوده است»، عنوان کرد: بر همین اساس ما برنامه‌های میان‌مدت خود را از سال 89 در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری متمرکز کردیم. در جهاد دانشگاهی برنامه‌های میان‌مدت خود را در قالب شبکه‌ برنامه‌ای تنظیم کرده و برنامه‌هایی بین سه تا پنج سال را مختص آن موضوع، هدف‌گذاری و اجرا کردیم.

وی افزود: پژوهش‌ها در منابع داخلی و خارجی را انجام شد. شریک ابتدایی برنامه‌ها، متمرکز بر صنعت گردشگری به طور خاص برای شهر مشهد بود که سال 90 به اتمام رسید.

براتی بیان کرد: ما در این شبکه برنامه‌ای جدا از مباحث بنیادی و نظری بر حوزه‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مدل‌های تامین مالی و حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری مشهد بر منابع داخلی متمرکز شده و مطالعاتی انجام دادیم.

مدیرگروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اشاره کرد: فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در شهر مشهد به صورت طرحی مستقل و عوامل موثر بر سرمایه‌گذاری در شهر مشهد نیز به صورت طرح جداگانه بررسی شد. این طرح‌ها به صورت کاملا پیوسته در شبکه برنامه میان‌مدت قرارگرفت.

براتی با بیان اینکه «در شبکه برنامه‌ میان‌مدت سال 97، بنا بر انجام چندکار مهم شد»، خاطرنشان کرد: از اقدامات مهم در این برنامه میان‌مدت، تهیه ابزاری برای شناسایی اثرات اقتصادی و متغیرهای اقتصادی در استان خراسان رضوی است. در این موضوع نقش گردشگری بسیار پررنگ است. به همین خاطر است که تبیین اثرات در برنامه میان‌مدت انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه «بیش از نیمی از تمرکز ما بر روی اقتصاد شهری است»، اظهار کرد: از سال گذشته برای رسیدن به این هدف اقداماتی انجام شد که یکی از این اقدامات ایجاد مرکز خدمات تخصصی بازار و سرمایه‌گذاری در پژوهشکده گردشگری است. ایجاد مرکز خدمات تخصصی بازار و سرمایه‌گذاری و همزمان فعالیت در حوزه‌های گردشگری به ما کمک می‌کند که بتوانیم نیاز شهر را بر اساس مطالعات اجرایی کنیم.

براتی ادامه داد: تهیه بسته‌های مختلف سرمایه‌گذاری، مطالعات بازار و تهیه اطلس سرمایه‌گذاری از برنامه‌های خدمات سرمایه‌گذاری پژوهشکده است. خوشبختانه در طی مدت کوتاهی که این مرکز شکل گرفته است، فعالیت‌های خوبی انجام شده است. شاید یکی از دلایل موفقیت و رشد پژوهشکده، نیاز شهر مشهد و نیاز منطقه‌ای ما به انجام مطالعات در حوزه سرمایه‌گذاری است.

مدیرگروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: از نگاه مبنایی عمده حجم سرمایه‌گذاری شهر مشهد به بخش ساخت‌وساز و ساختمان معطوف شده است. در شهر مشهد، بین 50 تا 58 درصد سرمایه‌گذاری کل یک منطقه به حوزه ساختمان مربوط می‌شود که اتفاقاً این ساخت‌وساز‌ها و حجم سرمایه‌گذاری‌های کلان‌شهرها اثرگذار است.

وی گفت: از اتفاق‌های خوبی که در سال گذشته رخ داد، آیین‌نامه مشوق‌های سرمایه‌گذاری است که معاونت اقتصادی آن را استارت زد. در حال حاضر این آیین‌نامه به تصویب رسیده و در حال اجراست. این کار اقدامی مثبت در این جهت است که ما با این آیین‌نامه تا حدی سرمایه‌گذاری‌هایی که در شهر است را مدیریت کنیم.

اخبار