پنج شنبه# #،# #03# #مرداد# #1398
رضايت از سفر گردشگران ؛ محصول الگوی بهينه و اصلاحات نهادی در مناسبات گردشگر ـ شهروند

رضايت از سفر گردشگران ؛ محصول الگوی بهينه و اصلاحات نهادی در مناسبات گردشگر ـ شهروند عنوان یاد داشتی است از آرش قهرمان ، پژوهشگر گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی که تحلیلی است درباره مناسبات گردشگر - شهروند ، متن این یادداشت را در ادامه می توانید بخوانید.
بهينه نمودن مناسبات گردشگر ـ شهروند مستلزم توزيع متوازن و پايدار منافع ناشی از حضور گردشگران در مقصد زيارتی در بين ذينفعان و در قالب يک چارچوب مبادله ای عام است . در اين چارچوب، ميزان انتفاع هر بخش متناسب با هزينه کرد آن می باشد . به عبارت ديگر در سپهر يک «حکمروايي خوب»کليه دستگاههای عمومی ، دولتی و خصوصی مرتبط با زنجيره خدمات گردشگری متناسب با خدمتشان به گردشگران ، از ارزش افزوده حاصل از توسعه گردشگری در مقصد منتفع می شوند . و به همان ميزان پاسخگوی هزينه های ناشی سياست گذاری درون بخشی خود در حوزه گردشگری هم خواهند بود .
آسيب های اجتماعی در مناسبات گردشگر ـ شهروند پيامد اختلال در نظام مبادله ای فوق الذکر است ؛ اصلاح آن نيز بيش از آنکه ناظر به «توصيه» باشد ؛ مستلزم اصلاحات نهادی در ساختارهای منفعتی مذکور است .
بخش خصوصی يکی از ذينفعان اصلی در بازار گردشگری است که خصلتی متفرق دارد . متفرق بودن بخش های سوغات ، اقامت ، تفريحات و اوقات فراغت و.... سبب آسيب پذيری اين بخش است و رفع آن نيز مستلزم وجود بلندگويي واحد برای طرح مسائل مشترکشان است . از جمله مسائل مشترکی اين حوزه توزيع نامتوازن گردشگران در طول سال است . خدمت جدی نهادهای دولتی به اين حوزه ، تلاش برای توزيع متوازن گردشگران در طول سال است . خصلت ويژه گردشگری مذهبی و زيارت که حاصل تلاقی تقويم شمسی و قمری است ؛ تمرکز حضور گردشگران در ايام ويژه ملی و مذهبی باعث اختلال در موازنه عرضه ـ تقاضا می شودو در نتيجه سطح خدمات به ايشان را کاهش می دهد . توزيع متوازن گردشگران به ويژه در ايام غير مذهبی به ارتقای سطح خدمات به ايشان می انجامد . همچنين افزايش الگوی سفر جمعی و کاروانی نسبت به سفرهای فردی ، همراه با تقويت نهادهای ميانجی مانند راهنمايان سفر و آزانس های مسافرتی نيز خدمات رسانی را تسهيل و قابل کنترل نموده وافزون بر روانسازی نظام مبادله ای ذينفعان ، به بهينه شدن مناسبات گردشگران با خدمات رسانان شهری می انجامد و رضايت از سفر را ارتقا می دهد .
اخبار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
- معاون زیارت استانداری استان در نشست مشترک با مدیران و پژوهشگران پژوهشکده گردشگری مطرح کرد
- رئیس پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خبر داد:
- پیشنهاد معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی جهت جلوگیری از موازیکاریهای حوزه زیارت و گردشگری
- رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد؛
- رئیس پژوهشکده گردشگری: نمایشگاه گردشگری فرصتی است برای شبکه سازی و درک عینیتر و دقیقتر از موقعیتمان
- بازدید اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی