شنبه# #،# #08# #بهمن# #1401

گفت و گو با پژوهشگر تقدیر شده از پژوهشکده گردشگری در در گردهمایی پژوهشگران و فناوران جهاددانشگاهی

اشتراک گذاری

دکتر هادی رفیعی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی، پژوهشگر منتخب سال 1400 بیان کرد: تمرکز اصلی مطالعات کلیدی این گروه در دو حوزه متمرکز شده و نخستین محور، مطالعات اشتغال گردشگری در سطح استان است.

به گزارش پژوهشکده گردشگری وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اشتغال گردشگری از این جهت حائز اهمیت است که صنعت گردشگری ارتباطات وسیع و پیشینی با بخش‌های اقتصادی مختلف دارد و توسعه صنعت گردشگری تبعات مستقیم و غیرمستقیمی در حوزه اشتغال دارد و نه تنها اشتغال اثرگذار بر حوزه‌های صنعت گردشگری است، بلکه در حوزه‌های دیگر نیز  اثرگذار است، مثلاً با شیوع بیماری کوید، آثار زیان‌باری هم در صنعت گردشگری و هم بر دیگر صنایع برجای گذاشت. بنابراین گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی به آثار مستقیم و غیرمستقیم صنعت گردشگری بر سایر بخش‌های اقتصادی به لحاظ اشتغال‌زایی پرداخته است. 

رفیعی ادامه داد: دومین محور مطالعاتی که در این گروه بر آن متمرکز شده‌ایم، حوزه گردشگری روستایی و گردشگری کشاورزی است که منجر به تألیف و چاپ دو کتاب «گردشگری کشاورزی» و «غذا، کشاورزی و گردشگری» شد. علاوه بر آن فعالیت‌هایی در جهت برندسازی گردشگری روستایی و شناسایی مسائل آنان با ویژگی‌هایی است که یک برند گردشگری روستایی می‌تواند داشته باشد.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: سرمایه‌گذاری و تامین مالی در صنعت گردشگری و برنامه‌ریزی اقتصادی صنعت گردشگری از دیگر فعالیت‌هایی است که در این گروه مورد توجه و تمرکز قرار گرفته است.

وی افزود: از جمله دیگر حوزه‌های فعالیت ما، شرکت در طرح اشتغال‌زایی و توسعه مناطق روستایی است که طی ۵ سال با هدف اقتصاد مناطق روستایی و اشتغال‌زایی انجام و در آن به طیف وسیعی از مباحث اقتصادی اشتغال‌زایی مناطق روستایی پرداخته شد. در این طرح با همکاری افرادی از درون و برون سازمان جهاددانشگاهی پروژه‌های روستایی به تفکیک شهرها و روستاها شناسایی شده است.

رفیعی در خصوص همکاری در مطالعات آمایش استان بیان کرد: مطالعات اقتصادی آمایش و پروژه‌های اقتصادی را در این گروه عهده‌دار هستیم. همچنین یکی از فعالیت‌های اصلی گروه‌های پژوهشی تدوین اسناد بالادستی استان و بعضا منطقه است. نتایج این پژوهش‌ها و فعالیت‌ها که در قالب کتاب‌ها، مقالات و تدوین اسناد بالادستی ظهور می‌یابد، می‌تواند به‌عنوان دستاوردی برای سازمان جهاددانشگاهی به شمار رود.

اخبار