جامعه شناسی گردشگری

گروه پژوهشي جامعه شناسی گردشگری

جمعه ، 06 مرداد 1396

z

اشتراک گذاری

19

گروه جامعه شناسی گردشگری
معرفی
گروه جامعه شناسی گردشگری به عنوان یکی از گروه های اصلی پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی قدمت و تجربه ای بیش از دو دهه در مطالعات و پژوهشهای مرتبط با گردشگری دارد. تمرکز این گروه بر انجام پژوهش ها و مطالعات کاربردی در رابطه با جنبه های اجتماعی و فرهنگی گردشگری، نظیر رضایت گردشگران، روابط بین گردشگر و میزبان، احساس امنیت گردشگران در مقصد، نگرش گردشگران به جامعه میزبان، ظرفیت تحمل اجتماعی جامعه میزبان و نگرش آنان به گردشگری و ... است.
این گروه تاکنون علاوه بر انجام طرح ها و مقالات پژوهشی متعدد در زمینه گردشگری مذهبی و مسایل فرهنگی و اجتماعی زیارت امام رضا (ع)، «پیمایش ملی ارزشها، نگرش ها و رفتارشناسی گردشگری ایران» را نیز در دست اجرا دارد.

پیمایش ملی ارزش¬ها، نگرش¬ها و رفتارشناسی گردشگری ایران
در راستای تولید داده های دقیق در زمینه گردشگری ایران، گروه جامعه شناسی گردشگری از سوی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی ماموریت یافت تا یک طرح پیمایش کلان در زمینه نگرش ها و رفتارهای گردشگری ایرانیان تدوین کند. این پیمایش ملی هم اکنون با حمایت مالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دست اجرا است. در این طرح نگرش های و رفتارهای ایرانیان در زمینه گردشگری و نیز گردشگران خارجی سفر کرده به ایران بررسی می‌شود. حجم نمونه این طرح شامل 5000 نفر از مردم ایران و 1000 نفر گردشگران خارجی سفر کرده به ایران است.

فعالیت ها و دستاوردها
طرح¬های پژوهشی انجام¬شده
گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری تاکنون طرحهای مختلفی را در حوضه گردشگری به سرانجام رسانده است که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است.
•  بررسي ارتباط هتلداران و رانندگان تاكسي با زائرين امام رضا (ع) و نحوه ارتقاء اين ارتباط
•  شناسائي نحوه حضور كودكان در حرم مطهر و ارائه راهبردهاي عملي بر بهينه سازي آن
•  بررسي نيازهاي فرهنگي زائرين در فرآيند زيارت و آسيب شناسي آن
•  بررسی و طبقه بندی نیازمندی های زائران خارجی در شهر مشهد با تأکید بر انتظارات آن ها از شهرداری و شورای شهر
•  بررسی نیازها، مشکلات، رضایتمندی و ارزیابی عملکرد شهرداری از دیدگاه زائران
•  تبيين  جامعه شناختي رضايت از سفر در بين خانواده هاي جانباز و والدين شاهد  بنياد شهيد  استان خراسان رضوي
•  گردشگری برنامه آمایش
•  بررسي كيفيت اقامت و ترجيحات زائران ايراني در مدت سفر به شهر مشهد
•  بررسي نگرش و تصورات قالبی زائران مشهد  نسبت به مردم شهر مشهد و عوامل موثر برآن
•  مرور نظام مند مسائل، تبيين ها و دستاوردهاي جامعه شناسي گردشگري (با تاکيد بر گردشگري مذهبي)در قالب يک مدل مفهومي
•  طراحي و ارائه مدل (الگوي) شهر زيارتي مشهد (رويكرد آتي) و مدل توسعه و تعميق زيارت در شهر مشهد
•  تدوين سندراهبردي و برنامه 5 ساله در عرصه اجتماعي - امنيتي زائر و زيارت
•  بررسي چالشهاي رابطه اي در تبادلات فرهنگي گردشگران با شهروندان مشهد
•  نگرش ساکنان مناطق بالقوه گردشگری نسبت به گردشگری وعوامل مؤثر بر آن
•  بررسي عوامل اجتماعي مؤثر بر اختلال رابطه اي گردشگر - ميزبان در شهر مشهد
•  آسيب شناسي مراكز اقامتي غير رسمي زائر در مشهد
•  بررسي نگرش ساکنان شهر طرقبه نسبت به ميزباني از گردشگران و عوامل موثر بر آن
•  ارزيابي شيوه هاي اطلاع رساني موجود، به منظوردستيابي به شيوه هاي مطلوب اطلاع رساني به زائران در حرم مطهر
•  آسیب شناسی نحوه اطلاع رسانی برنامه های فرهنگی معاونت تبلیغات
•  پیمایش ملی: ارزش ها، نگرش ها و رفتارشناسی گردشگری در ایران

انتشار کتاب و مقاله پژوهشی
گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری نزدیک به 46 مقاله علمی ـ پژوهشی در نشریات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسانده و در چند سمینار و کنفرانس داخلی و خراجی به ارائه مقاله و پوستر پرداخته است. همچنین این گروه تا کنون 2 کتاب در حوزه گردشگری تألیف و یا ترجمه نموده است. این کتاب ها عبارتند از:
•  گردشگری جهانی، گردشگری و طبیعت گردی پایدار
•  علوم اجتماعی و گردشگری

اخبار