سه شنبه# #،# #24# #خرداد# #1401

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی: یک هفته قبل از آغاز سال جدید، ظرفیت واحدهای رسمی در مشهد در روزهای اول نوروز، تکمیل شده بود

اشتراک گذاری

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یک هفته قبل از آغاز سال جدید، ظرفیت واحدهای رسمی در مشهد در روزهای اول نوروز، تکمیل شده بود.

به گزارش پژوهشکده گردشگری به نقل از ایسنا یوسف بیدخوری ظهر ۳۰ فروردین ماه در سومین نشست زیارت نوروزی که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا مبنی بر کاهش محدودیت‌های سفر پیش‌بینی می‌شد که با استقبال زائران در شهر مشهد مواجه خواهیم شد؛ لذا اقدامات ویژه‌ای برای واحدهای رسمی مانند هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، میهمانپذیرها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خانه مسافرها و... برنامه‌ریزی شد.

وی ادامه داد: نخستین دغدغه ما در نوروز امسال در ارتباط با کرونا بوده که خوشبختانه واکسیناسیون از مدت‌ها قبل آغاز شده و دریافت حداقل ۲ دوز واکسن برای سفرهای نوروزی اعلام شده بود. بنابراین در این راستا نظارت‌های ویژه‌ای صورت گرفت و برخی از نظارت‌ها پیش از نوروز تشدید شد تا آمادگی لازم برای خدمت‌رسانی به حجم گسترده زائران و گردشگران در واحدهای رسمی ایجاد شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در ۲ سال گذشته تعداد زیادی از واحدهای اقامتی از جمله هتل‌ها تعطیل شده بود که خوشبختانه بسترهای ارائه خدمات در ایام نوروز در برخی از این واحدها ایجاد شد. با این وجود همچنان تعدادی از واحدهای اقامتی تعطیل است که امیدواریم تا پایان ماه رمضان واحد تعطیل شده‌ای نداشته باشیم.

بیدخوری در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجموعه‌های اقامتی عنوان کرد: علی‌رغم برخی مشکلات در طول این ۲ سال رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در واحدهای اقامتی به صورت ویژه مورد توجه بوده و تلاش شد در نوروز نیز به طور کامل رعایت شود.  

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۱۲ هزار و ۹۸۹ تخت در شهر مشهد و ۱۱۹ هزار ۶۱۴ تخت در استان وجود دارد که باید پروانه بهره‌برداری آن‌ صادر و نرخ آن‌ تعیین می‌شد. بر این اساس استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف یکی از مواردی بود که در کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرای خدمات سفر باید پیگیری می‌شد. به عنوان مثال مدارس از جمله اماکنی است که تصور می‌شد ظرفیت آن‌ حداقل در ایام نوروز مورد استفاده قرار گیرد. در نگاه اول ممکن است مدارس واحد اقامتی مناسبی برای اسکان به نظر نرسد اما با توجه به آماده‌سازی‌هایی که در سال‌های گذشته انجام می‌گرفت و دارابودن سیستم گرمایشی برای بخش‌های جداگانه برای هر خانواده در مجموع فضای مناسبی را برای اسکان زائران و مسافران فراهم می‌ساخت اما اداره کل آموزش و پرورش استان از ابتدا آمادگی کامل برای اقامت زائران و مسافران را نداشت.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: با این وجود حدودا از ابتدای اسفند ماه این موضوع توسط وزارتخانه مطرح و به این ترتیب مدارس بسیاری آماده شد و این ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار گرفت. در ایام نوروز با حمایت شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی واحدهای بیشتری به بهره‌برداری رسید و از ظرفیت مدارس بهتر استفاده شد.

بیدخوری اضافه کرد: در این ایام اغلب مسافران به صورت خانوادگی به مشهد سفر می‌کنند. بر این اساس ممکن است مدارس کاربرد بیشتری داشته باشد اما در ایام دهه آخر صفر تکایا و حسینیه‌ها بیشتر مورد استقبال قرار گیرد.

وی افزود: از فضاهای آسمان مربوط به شهرداری نیز می‌توان به کمپ غدیر اشاره کرد. البته امسال به سبب برودت هوا فضاهای آزاد مورد استفاده قرار نگرفت. از این رو ظرفیت اسکان زائران و مسافران کاهش پیدا کرد. طبیعتا میهمانسراهای دولتی، خوابگاه دانشجویان و... نیز علی‌رغم ظرفیتی که دارد در ایام اضطرار کاربرد کمتری داشته‌ است.  

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: فضاهای موقتی که در ایام نوروز مورد استفاده قرار گرفته، برای خدمت‌رسانی به کسانی بود که مازاد بر ظرفیت واحدهای رسمی در مشهد حضور داشتند. زائرسرای ارزان‌قیمت و زائرشهر رضوی، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه نیز در نورور به خدمت‌رسانی پرداختند. همچنین امسال برای نخستین بار مجموعه امور مساجد استان بخش‌هایی از ظرفیت‌های خود را در اختیار ما قرار داد. در کنار این مراکز اقامتی مختلف سپاه نیز مورد استفاده قرار گرفت.

بیدخوری در خصوص مسائلی که در مورد اسکان زائران و گردشگران در ایام نوروز ایجاد شده بود عنوان کرد: تمام ظرفیت‌ها تکمیل شده و یک هفته قبل از نوروز به تهران اعلام شده بود که تمام واحدهای اقامتی رسمی رزرو شده‌ است. از این رو شماره ۱۳۷ اعلام و تمام ظرفیت‌های خالی از این طریق اعلام می‌شد. به علاوه تیم میدانی با مشارکت شهرداری و معاونت گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان در سطح شهر بازدیدهایی داشتند تا افرادی که فضایی برای اقامت نداشتند را شناسایی کرده و به حسینیه‌ها و مدارس هدایت و منتقل کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال پس از ۲ سال سفرها با محدودیت‌های کمتری انجام شد، تعداد زیادی زائر و مسافر وارد مشهد شدند؛ به گونه‌ای که در نیمه دوم تعطیلات نوروزی نیز ظرفیت بالایی از اقامتگاه‌ها اشغال بوده است.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص دلایل عدم گسترش واحدهای رسمی بیان کرد: طبق آمارها در سال‌های گذشته و قبل از سال ۹۸ میانگین درصد اشغال واحدهای رسمی حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده است. در حال حاضر موضوع ساماندهی واحدهای اقامتی رسمی و موقت در حال پیگیری و انجام است.

بیدخوری ادامه داد: طی این ایام مجموعا ۲۳۳ مورد شکایت از طریق شماره‌هایی که اعلام شده بود، ثبت شده که تقریبا این شکایات همزمان و بلافاصله پیگیری می‌شده است. همچنین برخی از این شکایت‌ها از طریق تهران نیز از ما پیگیری می‌شد.

اقدامات ویژه‌ای در زمینه گران‌فروشی انجام شد

وی اضافه کرد: امسال به طور ویژه در زمینه گران‌فروشی ورود پیدا کردیم، به گونه‌ای که برنامه‌هایی در این خصوص تهیه و منتشر شده است. بنابراین ممکن است این نگاه متفاوت باعث شده باشد که تخلفات گران‌فروشی بیشتر مورد توجه قرار گیرد اما به هر حال در شرایطی که ظرفیت خالی وجود ندارد، افرادی از این مساله سوءاستفاده می‌کنند و ممکن است گران‌فروشی ایجاد شود.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مساله دیگر این است که تعرفه‌های برق، آب و گاز تا هفت برابر گران شده و این گرانی ممکن است برای واحدهای اقامتی که ۲ سال درآمدی نداشته یا درآمد بسیار اندکی داشته‌اند، ایجاد مشکل کند و حتی ممکن است این موضوع باعث شود در مواردی برخی از واحدهای اقامتی ارزان‌قیمت‌تر علی‌رغم نظارت‌ها قیمت‌های متفاوت از نرخ‌های تعیین‌شده از مشتری درخواست کنند.

بیدخوری تصریح کرد: در بخش زیرساخت‌های آماری نیز متاسفانه نقاط ضعفی وجود دارد که لازم است این موارد نیز پوشش پیدا کند و تمام اطلاعات حوزه گردشگری به صورت عدد و رقم ثبت شود. به نظر من لازم است تمام اطلاعات به صورت الکترونیک و ثبت‌ شده در تمام کشور و استان تهیه شود تا با استفاده از آن بتوان به آمارهای قطعی و مشخصی دست یافت.

انتهای پیام

اخبار