چهارشنبه# #،# #24# #فروردین# #1401

نشانه هایی از تغييرذائقه سفر ايرانيان نسبت به جاذبه های مذهبی

اشتراک گذاری

"نشانه ­هایی از تغييرذائقه سفر ايرانيان نسبت به جاذبه های مذهبی" عنوان یادداشتی از دکتر آرش قهرمان، عضو گروه پژوهشی جامعه شناسی پژوهشکده گردشگری است که در آن با مقایسه آمارهای ارائه شده به تحلیل  فراوانی و شتاب گردشگری مذهبی پرداخته است. 

 

تحليل داده های مربوط به ميزان حضور زائران  نوروزی در شهر مشهد و مقايسه آن با ميانگين ملی ، نشانه ­هایی از کاهش رشد سفر ايرانيان به مشهد دارد .

يکم: بر اساس اعلام معاونت گردشگری وزارت  ميراث فرهنگی ، گردشگری و صنايع دستی در سطح ملی  و بر اساس میزان اقامت شبانه ، رشد گردشگری در نوروز سال 1401 نسبت به ميانگين سال1397 و 1398  ، حدود 67 درصد رشد داشته است.

(https://www.instagram.com/shalbafian_ir/)

دوم: بر اساس اعلام معاون حمل‌و‌نقل وزارت راه و شهرسازی «استان خوزستان با ۱۶۷ درصد، استان بوشهر با ۱۰۹ درصد، استان اصفهان با ۷۸ درصد، استان خراسان رضوی با ۷۳ درصد و استان هرمزگان با ۷۱ درصد بیشترین رشد ترددهای بین‌استانی را به ثبت رسانده‌اند.» که بيانگر رتبه چهارم استان خراسان رضوی در سال جاری بوده است .  به انضمام رشد ۳۰۰ درصدی سفرهای دریایی در نوروز ۱۴۰۱  انعکاس  گرايش  روز افزون ايرانيان به  جذابيت های تفريحی است .

(خبرگزاری ميراث آريا ؛  کد خبر 14010115900546)

سوم : با توجه به آنچه ذکر شد و بر اساس اعلام  ميزان ورودی حدود  8.5 ميليون مسافران به شهر مشهد در سال 1401 سفر کرده­ اند.

بر اساس اعلام معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی  حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار زائر و مسافر از دهم اسفند سال قبل و روز مبعث حضرت رسول اکرم(ص) تا پایان ۱۳ فروردین‌ماه امسال به مشهد وارد شدند (خبرگزاری جمهوری اسلامی؛ 16 فروردين .کد خبر: 84704358 )

هر چند قبلا  نيز کاهش 5 درصدی ميزان زائران سال 1398 در مقايسه با سال 1397 اعلام شده بود (خبرگزاری جمهوری اسلامی ؛۱۵ فروردین ۱۳۹۸،‏ ۱۹:۰۸کد خبر: 83264890)

در مجموع می توان گفت با مقايسه آمارهای مشابه در سالهای 1397 و 1398؛ به نظر می رسد؛ برغم افزایش فراوانی زائران و گردشگران؛ رشد میزان گردشگری در مشهد کمتر از میانگین ملی است. 

تحليل کلان روندهای فرهنگی ـ اجتماعی کشور و تغيير در سبک زندگی ايرانيان  نيز می تواند مويدی بر آمارهای فوق الذکر باشد .

درفقدان نظام داده و اطلاعات جامع گردشگری و زيارت گرچه داده های مکفی برای تحليل های دقيق تر فعلا در اختيار نيست؛ اما با پذيرش خطای تحليل، نشانه ­هایی از کاهش شتاب سفر نسبت به جاذبه های مذهبی  در ايران را می توان ديد .

اخبار