يک شنبه# #،# #25# #مهر# #1400

رئیس واحد افکارسنجی آستان قدس رضوی پاسخ داد زائران امام رضا(ع) از آستان قدس چه انتظاراتی دارند؟

اشتراک گذاری

رئیس واحد افکار سنجی آستان قدس رضوی گفت: طبق نظرسنجی‌های واحد افکارسنجی آستان قدس رضوی مردم از مجموعه آستان قدس رضوی انتظاراتی دارند که همواره این مجموعه تلاش کرده اقداماتی را در راستای برآورده کردن این انتظارات انجام دهد.

به گزارش پژوهشکده گردشگری مهدی محتشمی‌پور در اولین نشست از سلسله نشست‌ها با عنوان زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی توسعه گردشگری که به صورت مجازی برگزار شد، در خصوص تطابق‌های سیاست آستان قدس با نیازها و انتظارات زائران اظهار کرد: در مجموعه آستان قدس رضوی واحدی به نام واحد افکارسنجی وجود دارد که در این مجموعه اقداماتی از جمله برگزاری نظرسنجی‌های مختلف، برپایی نشست‌های مختلف تخصصی با موضوعات زائرمحور و همچنین بررسی انتقادات و پیشنهادات مردم انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در حقیقت ما برای اینکه بتوانیم نظرات مردمی را به شیوه بهتری تحلیل کنیم، علاوه بر پژوهش‌های کمی به سمت انجام پژوهش‌های کیفی نیز حرکت کرده‌ایم و در این راستا سعی داشته‌ایم نشست‌های مختلفی با مخاطبان و کارکنان مجموعه آستان قدس رضوی برگزار و با نهادهای مختلفی مانند مجموعه جهاد دانشگاهی استان نیز ارتباط خوبی برقرار کنیم و همواره در تلاش هستیم که دامنه کاری خود را گسترش دهیم.

رئیس واحد افکارسنجی آستان قدس رضوی بیان کرد: ما در این مجموعه تلاش داریم که تصویری واقعی از تعامل آستان قدس رضوی با مردم ارائه دهیم، مشکلات مردم و حرم مطهر رضوی را به مسئولان منتقل کنیم و از طریق رسانه‌هایی که در مرکز رسانه آستان قدس رضوی فعال است، پاسخ مسئولان را به گوش مردم برسانیم.

محتشمی‌پور اظهار کرد: البته ما در مجموعه توانسته‌ایم با کمک خادمیاران تعداد نظرسنجی‌های خود را افزایش دهیم؛ به گونه‌ای که از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۱۰۵ پروژه نظرسنجی با حجم نمونه‌ای ۷۹ هزار پرسشنامه انجام شده است. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که برای آستان قدس رضوی مهم و قابل توجه بوده، این است که زائرین چه نیازهای اطلاعاتی دارند که در این راستا نیز در چندین نظرسنجی این موضوع را سنجیده‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که زائران پیش از ورود به حرم مطهر انتظار دارند که از برنامه‌های فرهنگی و از ارائه خدمات رفاهی حرم مطهر رضوی اطلاع داشته باشند. برای مثال دسترسی به غذای حضرت و همچنین اطلاع از وضعیت پارکینگ‌ها و راه‌های منتهی به حرم از دیگر انتظاراتی است که آن‌ها پیش از ورود به حرم مطهر رضوی از آستان قدس دارند.

رئیس واحد افکارسنجی آستان قدس رضوی ادامه داد: البته مجموعه آستان قدس رضوی به جهت سابقه تاریخی که دارد، یکی از جذاب‌ترین مجموعه‌های گردشگری است زیرا ما همواره شاهد حضور گردشگران کشورهای مختلف در حرم مطهر رضوی هستیم. در حقیقت گردشگران حرم را به عنوان یک مجموعه تاریخی مورد بررسی قرار می‌دهند.

محتشمی‌پور عنوان کرد: طبق نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته زائرین تمایل دارند که این اطلاعات پیش از ورود به حرم از طریق سامانه‌های پیامکی مجموعه آستان قدس در اختیارشان قرار داده شود و طبق دیگر نظرسنجی‌ها آن‌ها تمایل دارند که پس از ورود به حرم مطهر خدام اطلاعات کامل از حرم داشته باشند تا در صورت نیاز افراد را راهنمایی کنند.

وی اضافه کرد: از دیگر اقداماتی که در مجموعه واحد افکارسنجی آستان قدس انجام می‌شود، می‌توان به بررسی انتظارات زائران از مجموعه آستان قدس اشاره کرد که یکی از انتظارات همیشگی زائران از این مجموعه موضوع دسترسی به غذای حضرت است.

رئیس واحد افکارسنجی آستان قدس رضوی بیان کرد: همچنین در نظرسنجی‌هایی که از مجاورین مشهدی به عمل آمده، مواردی چون رسیدگی به نیازمندان شهر مشهد، دسترسی آسان به غذای حضرت و افزایش خدمات آستان قدس رضوی در سطح شهر از دیگر به عنوان درخواست مطرح شده است. در نظرسنجی مشترک از زائران نیز دسترسی به غذای حضرت، ارائه خدمات رفاهی مانند اسکان زائران و امکان آسان زیارت از دیگر درخواست‌ها بود.

محتشمی‌پور خاطرنشان کرد: در راستای برآورده سازی این انتظارات نیز مجموعه آستان قدس رضوی در دوران شیوع بیماری کرونا دست به اقداماتی زد که در این میان می‌توان به توزیع ۹ میلیون پرس غذای حضرت میان زائرین، تهیه و توزیع ۸۰۰ هزار نسخه‌ تک برگی به جای کتب ادعیه، توزیع ۱۰۳ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان و پذیرایی از خادمان سلامت، مدافعان امنیت و خانواده‌های مدافعان حرم اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه یکی از درخواست‌های زائرین بحث زیارت آسان بود، اما به دلیل بیماری کرونا صف‌بندی و نرده‌گذاری از اقداماتی بود که در این حوزه انجام گرفت تا برای زائران و مجاوران به نوعی زیارت آسان شود، در نظرسنجی‌ها نیز مردم بابت این اقام زضایت خود را اعلام کردند. البته درخواست زیارت آسان از سال‌های گذشته وجود داشت تا همه بتوانند به راحتی ضریح را زیارت کنند و در حال حاضر موفق شدیم این کار را انجام دهیم، البته در این بین برخی از افراد هستند که اتظار دارند این محدودیت‌ها برداشته شود و فعالیت‌ها مانند گذشته ادامه پیدا کند.

رئیس واحد افکارسنجی آستان قدس رضوی بیان کرد: از دیگر اقدامات مجموعه می‌توان به زیارت آسان برای افراد توانیاب که با ویلچر توسط خدام زیارت داده می‌شوند، توزیع بیش از یک میلیون بسته معیشتی بین نیازمندان شهر مشهد و البته سایر شهرهای کشور در ایام نوروز، دهه کرامت و ایام ماه مبارک رمضان و همکاری آستان قدس رضوی با خیرین و مشارکت‌های مردم در جهت کمک به نیازمندان اشاره کرد.

محتشمی‌پور افزود: همچنین توزیع حدود ۷۰۰ هزار بسته غذای گرم بین مردم شهر مشهد، گل‌آرایی اطراف حرم، تسهیل صدور اسناد مالکیت برای نقاط حاشیه شهر مشهد، ساخت مسکن در زمین‌های حاشیه شهر مشهد برای محرومین و مستضعفین این شهر، تولید کیت‌های تشخیص کرونا، بسیج امکانات درمانی آستان قدس رضوی، اطلاع‌رسانی و پاسخگویی شبانه‌روزی به مردم از طریق شماره ۱۳۸ نیز از اقداماتی است که توسط آستان قدس رضوی صورت گرفته است. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های مردم و آستان قدس رضوی بحث موقوفات و نذورات است و همواره این سوال وجود دارد که این موقوفات و نذورات در چه راستایی هزینه می‌شود. به همین دلیل در یکی از نظرسنجی‌هایی که در این راستا انجام شد طبق برآوردی که از پاسخ‌های مردمی داشتیم ۳۵ درصد معتقد بودند که این موقوفات باید برای نیازمندان هزینه شود؛ حدود ۲۱ درصد نیز درخواست ساخت زائرسرا در مشهد را داشتند. ۱۵ درصد هم درخواست ساخت مجتمع‌های بین‌راهی در مجموعه راه‌های منتهی به مشهد را داشتند و گسترش مهمانسراهای حضرت، احداث سایه‌بان در مجموعه حرم مطهر و گسترش رواق‌های حرم نیز از دیگر درخواست‌هایی بود که مردم در راستای هزینه نذورات و موقوفات مطرح کرده بودند.

اخبار