پنج شنبه# #،# #23# #بهمن# #1399

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری: تهیه تقویم سفر منطبق با شرایط اقلیمی منجر به کاهش هزینه‌های انرژی می‌شود

اشتراک گذاری

به همت پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی، نشست تخصصی ارزیابی اقلیم و پیشنهاد تقویم زمانی گردشگری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر مژگان ثابت تیموری، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی در نشست تخصصی ارزیابی اقلیم و پیشنهاد تقویم زمانی گردشگری خراسان رضوی که در محل پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد،  گفت: تهیه تقویم سفر منطبق با شرایط اقلیمی علاوه بر اینکه منجر به تجمع گردشگران در برخی از فصول خواهد شد منجر به کاهش هزینه‌ها به ویژه کاهش هزینه‌های انرژی هم می‌شود.

وی افزود: مناطق شمالی استان خراسان رضوی دارای اقلیم سرد و خشک و مناطق جنوبی استان گرم و خشک است از اینرو می طلبد که بر روی گردشگری تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم.

وی به مطالعه شرایط آسایش سفر در طی سال اشاره و تصریح کرد: این مطالعه نشان می‌دهد که بهترین زمان سفر به استان خراسان رضوی در طی ماه‌های فروردین، اردیبهشت، مهر و آبان است.

وی از تدوین برنامه راهبردی-عملیاتی توسعه گردشگری خراسان رضوی از شهریور ماه سال جاری توسط پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خبر داد و عنوان کرد: با توجه به اینکه خراسان رضوی یکی از پایلوت‌های گردشگری کشور است، ضروری بود که این برنامه پیش از این برای استان تدوین می‌شد.

به گفته وی، برنامه راهبردی-عملیاتی توسعه گردشگری خراسان رضوی در سه فاز بررسی وضع موجود(مطالعات پایه طبیعی، اقتصاد و اجتماعی)، تلفیق و چشم انداز و برنامه عملیاتی و راهبردی تدوین خواهد شد.

همچنین دکتر رضا دوستان؛ عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی در نشست تخصصی ارزیابی اقلیم و پیشنهاد تقویم زمانی گردشگری خراسان رضوی گفت: برنامه ریزی بر اساس شرایط اقلیمی کمک شایانی به کاهش هزینه ها و مصرف انرژی می کند.

وی با ارائه جداول وضعیت اقلیم آسایش در شهرهای مختلف استان گفت: با بررسی این جدول و ارائه زمان آسایش اقلیم در یک سایت بین المللی می توانیم به گردشگران در انتخاب زمان مناسب سفر کمک کنیم.

وی افزود: از سویی حضور گردشگران در زمان اقلیم آسایش علاوه بر تجربه خوب سفر باعث کاهش هزینه ها به ویژه در بخش انرژی و برنامه ریزی مناسب تر می شود.

دکتر دوستان با بیان اینکه متاسفانه تقویم آب و هوایی مشهد با تقویم زیارتی شهر منطبق نیست؛ اظهار داشت: این امر باعث مصرف بیستر انرژی و کاهش توان برنامه ریزی مناسب می شود. 

در این نشست، دکتر محمد رحیم رهنما؛ ‌عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: عواملی چون توانمندی های مالی و تکنولوژی اثر اقیلم را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

در ادامه سعید داغستانی، جانشین معاونت سرمایه‌گذاری و تأمین منایع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: این استان در خصوص مطالعات گردشگری، از فقیرترین استان‌های کشور است و مطالعاتی که هم در استان انجام شده به مرحله عمل نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه در تهیه تقویم سفر می‌بایستی به تضادهای آب و هوایی هم توجه نمود، ادامه داد: به عنوان مثال با توجه به اینکه امارات متحده عربی بدترین آب و هوا را دارد، اما این کشور از این تضاد آب و هوایی به طور مطلوبی در جذب گردشگر استفاده کرده است.

اخبار