يک شنبه# #،# #16# #آذر# #1399

دکتر قهرمان: طبق سند توسعه گردشگری کشور ۱۹ دستگاه مرتبط با حوزه گردشگری هستند // همکاری دستگاه‌های مرتبط باعث توفیق حوزه گردشگری می‌شود

اشتراک گذاری

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: با توجه به میان‌دستگاهی بودن حوزه گردشگری، همکاری هم‌زمان و هم‌جهت تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی باعث توفیق گردشگری خواهد شد.

به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی دکتر آرش قهرمان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص سیاست‌های ایران در حوزه گردشگری اظهار کرد: موضوع گردشگری یکی از بخش‌های میان‌رشته‌ای جدی بوده و خصلتی که این رشته دارد، وجه میان‌دستگاهی آن است.

وی افزود: در سند توسعه گردشگری کشور از ۱۹ دستگاه به عنوان همکار در این حوزه نام برده شده که این دستگاه‌ها مرتبط با حوزه گردشگری هستند و شامل بخش‌های عمومی، دولتی و خصوصی می‌شود که در واقع همکاری هم‌زمان و هم جهت آن‌ها باعث توفیق حوزه گردشگری خواهد شد.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ادامه داد: بنابراین موفقیت‌ها و ناکامی‌های این حوزه الزاما بر عملکرد مدیریت وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرتبط نمی‌شود. در حوزه گردشگران خارجی که در واقع از ارکان توسعه اقتصادی منهای نفت در کشور ما محسوب می‌شود، دیپلماسی عمومی و وزارت خارجه کشور در آن نقش به سزایی دارد.

قهرمان خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که حوزه گردشگری در واقع به همان میزان که حوزه پررونقی است، می‌تواند مولد اشتغال و سرمایه برای کشور باشد؛ البته لازم به ذکر است که در کشورهای توسعه یافته که اقتصادهای سرمایه‌بنیان در آن شکل گرفته، به همان میزان نیز گردشگری وضع شکننده‌ای دارد.

وی گفت: حوزه گردشگری حوزه‌ای است که به مراتب برای اقتصاد و سطح کلان یک کشور سودزا بوده اما اتفاقاتی که در سطح اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی رخ می‌دهد، این حوزه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. برای مثال حوزه گردشگری از پاندمی کرونا بسیار تاثیر پذیرفت و یا حدود چند سال گذشته که کشور چند دوره ناآرامی را تجربه کرد، حضور گردشگران خارجی در کشور با کاهش شدید روبه‌رو شد.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اضافه کرد: به همین جهت ارزیابی بخش قابل توجهی از حوزه گردشگری منوط به همکاری دستگاه‌های دیگر نیز هست و محدود به عملکرد مدیران حوزه گردشگری نمی‌شود.

ایران با توجه به وضعیت ناشناختگی‌اش مقصدی بکر برای گردشگران محسوب می‌شود

دکتر قهرمان در پاسخ به این سوال که ظرفیت حوزه گردشگری اقتصاد یک کشور چقدر است و تا چه اندازه می‌توان از آن توقع داشت، ابراز کرد: وضعیت گردشگری در کشور ما از یک وضعیت تحت عنوان «وضعیت ناشناختگی» برخوردار است که می‌توان گفت دلایل خواسته و ناخواسته زیادی دارد.

وی ادامه داد: برای مثال کشور ما که در چند دهه اخیر به دلیل تنش‌های بین‌المللی که با دیگر کشورها داشته، هیچ‌گاه به شکل جدی مقصد گردشگری گردشگران خارجی نبوده و بنابراین از امتیاز ناشناختگی برخوردار است.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی عنوان کرد: امتیاز ناشناختگی به این معناست که ایران برای بسیاری از گردشگران کشورهای دیگر یک مقصد بکر محسوب می‌شود و همین مورد می‌تواند یک پتانسیل در کنار سایر پتانسیل‌های فرهنگی تاریخی که کشور داراست، محسوب شود.

قهرمان تصریح کرد: گردشگری خارجی در کشور ما بسیار ارزان است و این مساله متاسفانه به دلیل کاهش مستمر ارزش ریال در سال‌های اخیر در برابر ارزهای بین‌المللی بوده است که سفر به ایران را برای گردشگران خارجی به یک سفر مقرون به صرفه و ارزان تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: این دو ویژگی به انضمام دیگر ویژگی‌ها مانند ظرفیت‌ها و جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی کشور ما را مستعد جذب گردشگران خارجی می‌کند و در واقع این ظرفیت وجود دارد که گردشگری یک محور اساسی برای توسعه کشور باشد.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در خصوص تاثیر سیاست‌های اعمال شده دولت فعلی و دولت قبل در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: وضعیت گردشگری در کشور ما را نمی‌توان در چارچوب سیاست‌های وزارت‌خانه‌ گردشگری ارزیابی کرد. برای مثال حمله به کنسول‌گری عربستان در مشهد و چند شهر دیگر به واسطه اعدام شیخ نمر، مناسبات ایران با عربستان و چند کشور از کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس مانند بحرین و عمارات را مخدوش کرد و حضور گردشگران عرب در مشهد که بخش قابل توجهی از بازار گردشگری خارجی مشهد را در بر می‌گرفت، دچار آسیب کرد.

قهرمان اضافه کرد: از پیامدهای این اتفاق در کشور و به خصوص مشهد می‌توان به آسیب حوزه اشتغال که حوزه‌های متفاوتی را شامل می‌شود، اشاره کرد. بر این اساس موارد گفته شده به مدیریت گردشگری کشور و استان ارتباط ندارد و آن‌ها اساسا تصمیم‌گیرنده نیستند و نتوانسته‌اند موضوع را کنترل کنند.

وی گفت: در نتیجه اگر اختلالی در حوزه گردشگری وجود دارد، الزاما به عملکرد مدیریت این حوزه مربوط نمی‌شود بلکه تمام دستگاه‌های مرتبط با این حوزه می‌توانند رونق یا افول در این فضا را رقم بزنند.

اخبار