چهارشنبه# #،# #16# #مرداد# #1398

رئیس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر: وضعیت اقتصادی کشور خارج از توان ماست

اشتراک گذاری

رئیس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر گفت: ما باید بدانیم که سهم شهرداری‌ها از مشوق‌ها و هزینه تمام‌شده پروژه چقدر است؟ نباید انتظار معجزه از شهرداری داشته باشیم. سهم پایانه و پایان‌کار و مجموع هزینه‌هایی که به شهرداری پرداخت می‌شود، بین 5 تا 15 درصد است. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمدهادی مهدی‌نیا در میزگرد علمی نقد و بررسی آیین‌نامه اجرایی مشوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز که در ساختمان جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: «اخلاق باور» یکی از ساحت‌های اخیر حوزه فلسفه اخلاق است. ویلیام جیس فلیسوف و روانشناس آمریکایی از پایه‌گذاران اصلی این موضوع است که برای هر گذاره‌ای در اخلاق، سه ساحت مطرح کرده است. 
وی در خصوص ساحت اول تا سوم گذاره بیان کرد: چه شد که ما به این گذاره رسیدیم؟ در ساحت دوم؛ آیا این گذاره منطقی و موجه است؟ و در ساحت سوم این نکته وجود دارد که، این گذاره در طولانی‌مدت چه آثار و اثراتی دارد؟ 
مهدی‌نیا ادامه داد: بر فرض اینکه این مصوبه یک گذاره منطقی است، چه عواملی در پسا و پشت آن سبب شده که شورای پنجم مصوبه‌ای در خصوص سرمایه‌گذاری در سطح کلان شهر مشهد بگذارد؟ عملکرد مدیریت‌های گذشته شهر، نوع نگاه آن‌ها به حوزه سرمایه‌گذاری شهری، نگاه ما در مدیریت شهری در زمان انتخابات به موضوعات مثل سرمایه‌گذاری و پس از شروع کار رسمی شورا در مواجه با واقعیت‌های مدیریت شهری از عوامل پسا و پشت این گذاره بود. 
رئیس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد افزود: چه شد که به این مصوبه رسیدیم؟ آیا این آیین‌نامه مصوبه درستی در خصوص سرمایه‌گذاری کلان در شهر مشهد است؟ آیا این مصوبه مناسب است؟ در ساحت سوم گذاره، این مصوبه چه اثراتی از تاریخ ابلاغ تا تهیه آن بر فضای شهرداری شهر مشهد گذاشته است؟.
مهدی‌نیا عنوان کرد: نَشت اثر این مصوبه چیست؟ در این زمینه پژوهشگرها به خوبی می‌توانند ورود پیدا کنند و نقد منصفانه‌ای به مصوبه داشته و پایش، ارزیابی کنند. حدود 6 ماه از تصویب این مصوبه گذشته اما در این 6 ماهه چه اثراتی گذاشته است؟ در دو سال آینده که از عمر شورای پنجم باقی‌مانده چه اثراتی خواهد گذاشت؟ آیا شورای اسلامی ششم در بدو ورود و بعد از بررسی‌هایی که انجام خواهد داد، به این نتیجه نخواهد رسید که در اولین گام این مصوبه را تغییر دهد؟این‌ها همان ساحت‌هایی است که منجر به آینده می‌شود.
 وی افزود: این که موضوعی را چه کسی مطرح کرده است؟ ساحت چهارم است که در کشور ما بسیار پررنگ است. اهمیت دارد که این موضوع چه کسی گفته و چه کسی به آن عمل کرده است. برای سه ساحت اول این موضوع می‌توان کار کارشناسی انجام داد.
رئیس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد اظهارکرد: از رئیس کمیسیون اقتصادی درخواست دارم، گزارشی در خصوص مجوزهای ساختمانی صادر شده در 6 ماهه گذشته مبتنی‌بر این مصوبه را ارائه کنند. قطعاً در این موضوع تعداد مهم نیست بلکه نوع پراکنش اجتماعی و حجم پروژه در اندازه‌گیری اثرگذار است.
وی گفت: چه خوب است که این جمع متخصص امروز، قبل از اتمام کار یک شورا به جای مچ‌گیری از آن‌ها، در حین انجام کار آن‌ها را ارزیابی و بررسی می‌کنند. این امر در کنار کار شورا به خلل‌های به وجود آمده کمک می‌کند که کار پسندیده‌ای است. درخواست دارم در خصوص این موضوع با نگاه شکلی و محتوایی به مصوبه پرداخته شود. این مصوبه به جز وجه اقتصادی، وجه شهرسازی بسیار قوی دارد.
مهدی‌نیا اظهارکرد: امیدوارم نظرات دوستان کمکی به حوزه اجرایی‌کردن مصوبه به لحاظ اطلاع‌رسانی و درگیرکردن بدنه سرمایه‌گذاری و آسیب‌شناسی آن به ما در آینده بکند که خروجی مناسبی از این جلسه داشته باشیم.
وی ادامه داد: در وجه شهرسازی یکی از چالش‌های اصلی جامعه ما عدم تحقق کاربرهای خدماتی است. چرا کاربری‌های خدماتی شکل نمی‌گیرد؟ انطباق در کاربرهای خدماتی وجود ندارد. طرح‌های ما براساس برنامه‌ریزی کاربری اراضی شکل گرفته که ذات آن تفکیک است.
رئیس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: امروز ما به این نتیجه رسیدیم که کاربری‌ها را باهم ترکیب کنیم. ترکیب کاربری‌های سازگار تنها کمک به مکمل بودن کاربری‌ها نمی‌کند بلکه به سرزندگی و حضورپذیری مردم نیز کمک می‌کند. این کار اثرگذاری بیش‌تری از تفکیک کار در کاربرهای خدماتی دارد.  یکی از کارهای این مصوبه تحقق پیداکردن سینرجیک کاربری‌ها در مناطق کم برخوردار است.
مهدی‌نیا عنوان کرد:  ما باید بدانیم که سهم شهرداری ها از مشوق‌ها و هزینه تمام شده پروژه چقدر است؟ نباید انتظار معجزه از شهرداری داشته باشیم .سهم پایانه و پایان‌کار و مجموع هزینه‌هایی که به شهرداری پرداخت می‌شود، بین 5 تا 15 درصد است. حد انتظار مشوق بایستی در همین مقدار باشد. وضعیت اقتصادی کلان و خرد کشور خارج از توان ماست.

اخبار