چهارشنبه# #،# #16# #مرداد# #1398

رئیس هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی: بسته‌های تشویقی نباید به تخفیف‌دادن محدود شود

اشتراک گذاری

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: شهر مشهد بدون استثنا باید بالاترین درصد تشویقی را در تمام قسمت‌ها داشته باشد؛ زیرا بیشترین مهمان را دارد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمود پژوم در میزگرد علمی نقد و بررسی آیین‌نامه اجرایی مشوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز که در جهاد‌ دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اگر نگاه مسئولان به  مشهد در تصمیم‌گیری‌ها نگاه کمتر از پنجاه سال آینده باشد، یقیناً به خطا می‌رویم.
وی ادامه داد: درست است که در مشوق‌های سرمایه‌گذاری در ساخت‌وسازها به بخش‌های کم‌برخوردار و مناطق محروم نگاه ویژه شده است اما اگر بناست شهری ثروتمند داشته باشیم لازمه آن این است که در قسمت‌های دیگر هم این بسته‌های تشویقی دیده می‌شده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: شهر مشهد بدون استثنا باید بالاترین درصد تشویقی را در تمام قسمت‌ها داشته باشد؛ زیرا بیشترین مهمان را دارد. در اولویت اول باید مواظب باشیم که سرمایه‌گذران مشهدی را از دست ندهیم، اما نکته مهم این است که زمانی همه ما برنده هستیم که سرمایه‌گذاران را از خارج کشور و خارج استان بیاوریم. خواهش دارم که رصد شود در این بسته تشویقی چقدر توانستیم از سرمایه‌گذاران مشهدی و چقدر غیرمشهدی استفاده کنیم. سرمایه‌گذاران نباید در حد سرمایه‌گذارهای استانی باشند؛ باید سایر سرمایه‌گذارها را هم جذب کنیم. 
پژوم با تاکید بر اینکه «سرمایه‌گذاران برای پروژه‌های کلان باید دفتر ویژه‌ای باشند»، گفت: همه بحث‌های تشویقی فقط تخفیف‌گرفتن نیست. اگر بروکراسی‌ها کاهش یابد و زمان پروژه را به گونه‌ای پیش ببریم که ساخت‌وساز در کوتاه‌ترین زمان انجام شود، شاید از بسیاری موارد تشویقی تاثیرگذارتر باشد. همچنین این موارد شامل پروانه، مراحل اجرایی، پایان کار، تاسیسات و.‌. می‌شود. تاسیسات زیربنایی یعنی آب، برق، گاز و فاضلاب بخش بسیار مهمی است که بسیار طاقت‌فرساست. در پروژه‌های خاص، شهرداری باید پابه‌پای سرمایه‌گذار در این بخش همراه باشد. شهرداری باید در این بخش همراه سرمایه‌گذار باشد تا این تأسیسات به موقع تامین شود. همچنین شهرداری باید مواظب هزینه‌های نجومی این تاسیسات که هر روز افزایش می‌یابد نیز باشد. 
وی تصریح کرد: همان‌گونه که از سرمایه‌گذار می‌خواهیم که کار را باید طبق زمان‌بندی پیش ببرد، شهرداری هم باید رصد شود که تعهدات خود را به موقع انجام دهد. قبل از انقلاب یادم هست که هر چند ماه از مسئولان بخش‌های مختلف گزارش کار می‌خواستند و اقدامات آن‌ها رصد می‌شد‌ و تشویق و تنبیه در قبل از انقلاب وجود داشت، اما بعد از انقلاب کمتر این کار انجام شده؛ به این معنا که ببینیم به مسئولی که به آن اختیار داده‌ایم چقدر توانسته از امکانات و اختیارات خود استفاده کند. ما از این موضوع غفلت کرده‌ایم.
رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان خراسان رضوی یادآور شد: در مورد برطرف‌شدن نگاه منفی به سرمایه‌گذار کار فرهنگی انجام نشده. رسانه‌ها، جراید، ائمه جماعت و... باید در این زمینه کار کنند.

اخبار