دوشنبه# #،# #27# #اسفند# #1397

معاون صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی: نیازمند معرفی بازار سوغات صنایع دستی به زائران و گردشگران هستیم

اشتراک گذاری

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: ما هیچگاه از بازار مستقلی در مورد سوغات برخوردار نبودیم و معتقدیم هر گردشگری که به مشهد می‌آید باید این شهر را بشناسد. اما اگر برای سوغات مکان‌های مشخصی داشته باشیم و به گردشگر نیز اطلاع‌رسانی شود، قطعا قدم بزرگی خواهد بود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمدحسین مطیع در نشست زیارت نوروزی تحت عنوان «سوغات در زنجیره گردشگری مشهد» که امروز 26 اسفندماه در سازمان مرکزی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه در حوزه صنایع‌دستی فعالیت‎هایی از جمله شهر جهانی گوهرسنگ‌ها بعد از وجود امام رضا(ع) در شهر مشهد توانست مهم جلوه کند، اظهار کرد: گرفتن برندی تحت عنوان شهر جدید گوهرسنگ‌ها اقدام ساده‌ای نبود و با وجود رقبایی در این مسیر، به ثمر رسید. شکل گرفتن این مسیر با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود اما حفاظت و نگهداری از آن با سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها است. 
وی ادامه داد: باید به این پرسش پاسخ داد که برای افزایش فروش صنایع دستی که 7درصد است، باید چه رویکردی دنبال شود. برندسازی موردی نیست که تنها با حرف محقق شود. همان طور که به عنوان مثال سنگ فیروزه توانست از سازمان ملی استاندار کد استاندار دریافت کند.
مطیع عنوان کرد: گردشگران خارجی با مطالعه سوغاتی که قصد خرید آن را دارند، به عنوان مثال برای خرید صنایع‌دستی به شهر اصفهان، که «»شهر جهانی صنایع‌دستی» است  مراجعه می‌کنند، چون می‌دانند مرکز آن کجاست و قطع به یقین سنگ فیروزه را از اصفهان خریداری نمی‌کنند چون می‌دانند این سنگ در مشهد یافت می‌شود.
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی با بیان اینکه از موارد مهمی که در خصوص سوغات می‌توان به آن اشاره کرد، موضوع بازار است، خاطرنشان کرد: ما هیچگاه از یک بازار مستقلی برخوردار نیستیم و بر این عقیده هستیم هر گردشگری که به مشهد می‌آید باید همه خیابان‌های این شهر را بشناسد. اما اگر برای سوغات مکان‌های مشخصی داشته باشیم و به گردشگر نیز اطلاع‌رسانی شود، قطعا قدم بزرگی خواهد بود.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال یکی از مجتمع‌های گردشگری در مشهد از جمله مجتمع‌هایی است که از معماری سنتی برخوردار و تلاش بر این است کل سوغاتی‌های شهر مشهد مانند چرم، خوراکی و... در این مجتمع متمرکز شود. اگر بتوانیم چند اقدام زیربنایی انجام دهیم و همکاری های مجموعه‎های دیگر را بطلبیم، خواهیم توانست در این حوزه موفق عمل کنیم.
مطیع تصریح کرد: در این میان از شهرداری خراسان رضوی تقاضا داریم بسته‌های تشویقی برای این نوع اقدامات درنظر بگیرند. اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی در بحث تبلیغات و بسته‌بندی به میدان بیاید. اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در زمینه تولید حضور پیدا کند و... . اگر این مجموعه‌ها تقویت شوند به‌طور قطع شهر مشهد نیز تقویت خواهد شد. امام رضا(ع) در راس این شهر قرار دارد اما با تقویت‌سازی می‌توانیم شاهد شهر قوی از مشهد باشیم و همه از شهر امام رضا(ع) انتظار دارند شهری زیبا باشد، همچنان که با جاذبه‌هایی که دستگاه‎ها می‌توانند برای این شهر درنظر بگیرند، می‌توان به زیبایی‌های این شهر بیفزاییم.


انتهای پیام

اخبار