پنج شنبه# #،# #02# #اسفند# #1397

آمادگی فراگیران شرق کشور برای شرکت در آزمون جامع راهنمایان زمین گردشگری تابستان 1398

اشتراک گذاری

مسئول آموزش و برگزاری دوره زمین گردشگری در پژوهشکده گردشگری گفت: دوره آموزشی راهنمای زمین‌گردشگری (ژئوتوریسم)، از جمله دوره‌های آموزشی کوتاه مدت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برای اولین بار در شرق کشور برگزار شد.

دکتر مژگان ثابت تیموری در گفت و گو با سایت پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود: این دوره به معرفی جاذبه‌های زمین‌شناختی و میراث طبیعی وابسته به زمین و طبیعت بی جان خواهدپرداخت.

عضو هیات علمی گروه برنامه ریزی گردشگری اظهار داشت: کشورایران، به عنوان مهد تنوع طبیعی که متاثر از ویژگیهای زمین شناختی است بهشت زمین شناسان و علاقمندان به جاذبه های طبیعی مرتبط با زمین است و سالانه جمعیت قابل توجهی از گردشگران بین المللی و داخلی را برای بازدید از این جاذبه ها به ایران گسیل می کند. براین اساس وظیفه حرفه ای متولیان گردشگری، تربیت راهنمایان گردشگری تخصصی است که بعنوان مفسران میراث طبیعی، به این عرصه ورود پیداکنند و اسرار و شگفتیهای ایران زمین را به درستی و از تخصصی برای گردشگران توصیف نمایند.

وی افزود: با توجه به اینکه این گونه از راهنمایان، نیاز به برخورداری و توانمندی حضور در مناطق مختلف با ویژگیهای خاص (صعب العبور بودن، ارتفاعات دارای شیب زیاد، مسیرهای طولانی بدون دسترسی به امکانات و تسهیلات، غارها، معادن، بیابانها و مناطق کوهستانی) دارند که با شرکت در این دوره، آماده حضور در این عرصه ها خواهندشد.
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری افزود: براین اساس پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با تکیه بر توانمندیهای علمی و حرفه ای اساتید متخصص و خبره داخلی و بین المللی، این دوره را از 28 بهمن ماه 1397 آغاز نمود و فراگیران برای شرکت در آزمون جامع راهنمایان زمین گردشگری تابستان 1398 برای دریافت کارت راهنمای بین المللی زمین گردشگری آماده خواهند شد.
دکتر ثابت تیموری گفت: این دوره متشکل از 30 سرفصل آموزشی است که نیاز به گذراندن 500 ساعت دروس عملی و نظری دارد. طی این دوره، آشنایی با مفاهیم زمین شناسی، تنوع زمین شناسی ایران، گونه های گیاهی و جانوری، کدهای اخلاقی، قوانین و مقررات، مهارتهای تورگردانی، اصول تفسیر میراث زمین شناختی، کوهنوردی و غار نوردی، چگونگی حضور و زنده ماندن در طبیعت، کمکهای اولیه و چگونگی مواجهه با شرایط بحران آموزش داده خواهدشد.
مسئول آموزش و برگزاری دوره زمین گردشگری در پژوهشکده گردشگری گفت: کلاسها طی روزهای فرد هفته (یکشنبه و سه شنبه از ساعت 14 تا 20 و پنجشنبه ساعت 13 تا 19) در محل سالن اجتماعات پژوهشکده گردشگری و بازدیدهای میدانی روزهای جمعه و با همراهی اساتید درس برگزارمی شود.

وی افزود: با توجه به الزام برگزاری تورهای علمی و طبیعت گردی به همراهی راهنمای گردشگری تخصصی دارای کارت معتبر صادر شده از طرف سازمان میراث فرهنگی، نیاز به جذب راهنمایان زمین گردشگری فعال روزبه روز بیشتر می شود که برگزارکنندگان این دوره، خود را متعهد به تحقق این وظیفه و آموزش نیروی خبره میداند.

وی با اشاره به تاکید  رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی به نیاز به بهره برداری مضاعف از معادن و قابلیتهای زمین شناسی و معدنی استان در حوزه گردشگری، گفت: فراگیران اولین دوره زمین گردشگری شرق کشور را متخصصین معدن و زمین شناسی، گردشگری و جغرافیا تشکیل میدهند.

 

اخبار