شنبه# #،# #14# #مهر# #1397

عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی:فعالیت ایستگاه‌های صلواتی، کارکردهای اجتماعی بسیاری دارد

اشتراک گذاری

فعالیت ایستگاه‌های صلواتی، کارکردهای اجتماعی بسیاری دارد و می‌تواند حتی برای افراد جامعه نشاط ایجاد کند. 

متن کامل گفت و گوی دکتر حامد بخشی، عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی با شهرآرا را می توانید در ادامه بخوانید.

جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی به شهرآرا گفت: فعالیت ایستگاه‌های صلواتی شاید عمر ١٠ساله داشته باشد؛ این اقدامی است که می‌توانست مانند بسیاری از اقدامات فرهنگی دیگر منتفی شود، اما به‌علت اینکه از‌سوی جامعه مورد استقبال قرار گرفت، از بین نرفت و هرساله در مناسبت‌های مختلف مذهبی، شاهد آن‌ها هستیم.

حامد بخشی بیان می‌کند: فعالیت ایستگاه‌های صلواتی، کارکردهای اجتماعی بسیاری دارد و می‌تواند حتی برای افراد جامعه نشاط ایجاد کند. زمانی‌که صحبت از نشاط اجتماعی می‌شود، ناخودآگاه ذهن ما به‌سمت برنامه‌هایی می‌رود که با هدف خنداندن انجام می‌شود، در‌حالی‌که ما نشاط دینی نیز داریم که شاید از جنس خنده نباشد.

وی ادامه می‌دهد: اندوه و سوگ به‌تنهایی می‌تواند منجر به افسردگی، رخوت و سکون شود، اما مناسک دینی همراه با اندوه و سوگ می‌تواند نشاط‌‌بخش باشد، به‌دلیل اینکه با گردهمایی‌های اجتماعی همراه است. هر اقدامی که در آن گردهمایی افراد صورت پذیرد، خواه‌‌ناخواه ویژگی‌های شادی و نشاط را به همراه می‌آورد.

بخشی بیان می‌کند: از بُعد اجتماعی، زمانی‌که انسان‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و تعامل دارند، حس مثبتی پیدا می‌کنند؛ حال این گردهمایی می‌تواند حضور در استادیوم برای تماشای مسابقه، شرکت در دعای ندبه یا یک هیئت سینه‌زنی باشد.

 

﷯ رفتاری دگرخواهانه برای مقاصد دینی

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه ایستگاه‌های صلواتی، اثرات مثبتی به لحاظ اجتماعی دارند، بیان می‌کند: کسانی که این ایستگاه‌‌ها را برپا می‌کنند، از این نظر که رفتاری غیرخودخواهانه و دگرخواهانه به‌منظور مقاصد دینی انجام می‌دهند، و همچنین افرادی که به این ایستگاه‌ها برای دریافت چای یا‌... مراجعه می‌کنند، هر دو حس خوبی دارند.

 

﷯ پیامد منفی ایستگاه صلواتی، فرعی است 

این استاد دانشگاه در ادامه می‌گوید: البته ایستگاه‌های صلواتی، پیامدهایی منفی مانند مشکلات ترافیکی، آلودگی صوتی و‌... نیز ایجاد می‌کنند، اما این پیامدها در مقایسه با اثرات اجتماعی بزرگی که در جامعه دارند، فرعی است؛ به‌طور‌مثال رها‌کردن زباله در خیابان، اقدامی منفی و از پیامدهای منفی ایستگاه‌هاست. در‌مقابل‌، از اثرات مثبت آن می‌توان به ایجاد هم‌بستگی و نشاط اجتماعی در جامعه فرد‌زده امروز اشاره کرد.

وی اضافه می‌کند: البته باید سعی کنیم این مشکلات کمتر شود؛ برای مثال بهتر است ایستگاه‌ها در مکان‌هایی که شهرداری اقدام به عقب‌نشینی کرده است برپا شوند تا مشکل ترافیکی به وجود نیاید یا اینکه استانداردهایی برای پخش مداحی‌ها و صوت درنظر گرفته شود تا صدای آن بیش از اندازه نباشد.

 

اخبار