شنبه# #،# #01# #اردیبهشت# #1397

نیازمند سامانه جامع آماری هستیم

اشتراک گذاری

مدیر گروه برنامه ریزی و توسعه اجتماعی شهرداری مشهد در سمینار "زیارت نوروزی"با بیان اینکه در مبحث استقبال از بهار و زائران نوروزی امسال اصلی ترین محور ایجاد نشاط اجتماعی بوده است، تصریح کرد: در واقع این موضوع امر روشنی است که نشاط اجتماعی به وجود نمی آید مگر اینکه در فضاهای تعاملاتی همه مردم پای کار بیایند.
به گزارش واحد اطلاع رسانی پژوهشکده گردشگری به نقل از رضوی نیوز رمضانی در ادامه با اشاره به هوشمندسازی شهر مشهد به عنوان کلان شهر مذهبی و زیارتی گفت: خلاقیت زمینه ساز گردشگری کارآمد است و در عین حال این خلاقیت از دل مدیریت بیرون نیامده است چرا که از دل دانشگاه می توان به آن رسید و در این باره در سال های آینده زمینه سازی کرد.
رمضانی با اشاره به این مطلب که در رسیدن به نشاط اجتماعی در نوروز ضرورت تعامل با شهروندان هم به مثابه یک هدف مد نظر قرار داشت گفت: از جمله فعالیت هایی که امسال برای نخستین بار برای تحقق نشاط انگیزی در نوروز به وجود آمد ایجاد فضای هفت خوان رستم بوده است چرا که نزدیک به 80 درصد از زائران نمی دانند فردوسی و طوس در مشهد وجود دارد.
وی توجه به اصلی ترین مزیت شهر مشهد که همان بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و زیارت است می تواند دستاوردهای مضاعفی را در حوزه گردشگری و افزایش تعداد زائران فراهم سازد.

در ادامه با اشاره به این مطلب که ما هرساله بیش از 100 المان در مشهد داشتیم و امسال 17 المان در مشهد بود و بقیه فقط تزئین شهر بود، تصریح کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که دیگر خلاقیتی در این المان ها وجود ندارد و ما نمی توانیم تا ده سال دیگر هم المان بسازیم و ادعا داشته باشیم که این المانها تأثیرگذار و مثبت و در عین حال خلاق گونه هستند.
رمضانی درادامه با اشاره به فعالیت های گروه های تئاتر در مشهد در ایام نوروزی گفت: بزرگترین مشکل نمایش های خیابانی فقط توجه به نشاط انگیزی است در حالی که تئاتر ابزاری است که می تواند فرهنگ شهروندی را آموزش بدهد.

همچنین الیاس پژوهشگر، مسؤول مرکز افکار سنجی معاونت ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در ادامه این نشست نسبت به تهیه یک مرجع آماری تأکید کرد و گفت: در واقع بهتر است یک سامانه مشخص شود که همه آمارها در آنجا جمع شود زیرا این موضوع که هر مجموعه، آماری ویژه به خود را داشته باشد و در نهایت معلوم نباشد که چه خبر است این موضوع برای سیستم علمی ما وجه مناسبی ندارد.
وی در ادامه با اشاره به شاخص های سه گانه آستان قدس رضوی در مجموعه فعالیت هایی که از سوی این نهاد برگزار می شود، بیان داشت: رضایت زائر، وضعیت آستان قدس رضوی

قرار نیست مشهد آنتالیا، دبی و تایلند بشود،در واقع در این مدل مزیت شناسی مشهد با وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) می توان مشهد را پایتخت گفتگوی جهان اسلام کرد که در آن برپایی کرسی های آزاد اندیشی و گفتگویی مزیت مشهد می شود.

وی با بیان اینکه متغیر زیارت و زائر در همه پژوهش هایی که در حوزه اجتماعی مشهد بخواهد وارد شود با آستان قدس رضوی همراهی دارد و این بستر آماده است، اظهارکرد: یکی از دلایلی که برخی از پژوهش ها در این باره به نتیجه نمی رسد این است که نسبت به معانت علمی آستان قدس و همکاری با آن شناختی وجود ندارد.
پژوهشگر درادامه با اشاره به سیاست های جدید آستان قدس رضوی در حوزه پژوهش گفت: رویکرد جدید ما این است که که یک هشتم پژوهشها را پژوهش های کیفی تعریف کرده ایم و در همین راستا با نخبگان و دانشگاه ها ارتباط گرفتیم و ده استان را به عنوان پایلوت تعریف کردیم که این استان ها شاخصه های اقتصاد گردشگری را در کشور فراهم ساخته و تأمین می کنند.

 

اخبار