شنبه# #،# #01# #اردیبهشت# #1397

پاسخ فروزان به ادعای نادرستی آمار ورودی مسافر به مشهد

اشتراک گذاری

سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: صراحتا اعلام می‌کنم اگر آمار ما صد عدد یا یک میلیون بیش تر شود یک ریال هم سهمیه بهداشت و درمان، احداث جاده‌ها و راه‌آهن و شهرداری مشهد افزایش نمی‌یابد.
 
به گزارش واحد اطلاع رسانی پژوهشکده گردشگری به نقل از ایسنا، مهدی فروزان در دومین سمینار زیارت نوروزی که در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: هیچ تفاوتی بین گردشگر و زائر نیست هر گردشگری می‌تواند زائر باشد و هر زائر نیز می تواند گردشگر تلقی شود.
 
وی یادآور شد: گرچه موانع زیادی در حوزه گردشگری شهر مشهد وجود دارد اما مشهد هدف غایی بسیاری از سفرهای کشور و قبله‌گاه دلدادگان اهل بیت است که از سراسر کشور به این شهر می‌آیند.
 
مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه سه استان کشور دارای معاونت زیارت هستند، افزود: استان‌های فارس، قم و خراسان رضوی دارای این معاونت هستند و ما به عنوان استان زائرپذیر در صدر استان‌ها قرار داریم همچنین بعد از عربستان، عراق و قبلا سوریه رتبه چهارم و اکنون رتبه سوم هستیم.
 
وی گفت: صراحتا اعلام می‌کنم اگر آمار ما صد عدد یا یک میلیون بیش تر شود یک ریال هم سهمیه بهداشت و درمان، احداث جاده‌ها و راه‌آهن و شهرداری مشهد افزایش نمی‌یابد اما نمی‌پذیریم که به آمارهایی که ارائه می‌شود خدشه‌ای وارد شود.
 
فروزان با اشاره به اینکه 6 مرز ورودی به خراسان رضوی وجود دارد عنوان کرد: فردوس به بجستان، فردوس به گناباد، بیرجند به گناباد، داورزن به سبزوار، اسفراین به سبزوار و فاروج به قوچان شش مرز ورودی به استان هستند. 
 
مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: سنسورهایی که کف جاده‌ها نصب می‌شوند، براساس اندازه ماشین، خودروهای شخصی و وسایل سنگین را شمارش می‌کنند، علاوه بر آن دوربین‌های ترددشمار ما و
دوربین‌های ترددشمار شهرداری نیز فعالند.
 
وی گفت: سال گذشته برای اینکه بتوانیم آمار درستی را برآورد کنیم باهمکاری پلیس راه، سازمان حمل و نقل جاده‌ای و شهرداری مشهد اقدامی اساسی انجام دادیم، از این رو در حال حاضر در ورودی استان خراسان رضوی شماره پلاک ماشین‌های استان ما، بلاک می‌شود و آمار سایر استان‌ها استخراج می‌شود و در مبادی ورودی مشهد نیز شماره پلاک‌ ماشین‌های وردی مشهد بلاک می‌شود و سایر پلاک‌ها محاسبه می‌شود.
 
فروزان ادامه داد: یک فرمول آماری از سازمان میراث فرهنگی دریافت کردیم که بر اساس آن میزان مسافران را محاسبه می‌کنیم و به طور میانگین از هر خودرویی که وارد می‌شوند 2 و نیم نفر، از هر اتوبوس 40 یا 35 نفره 20 نفر، از هر رام قطار 62 درصد و از هر پروازی که به مشهد می‌آید 52 درصد را گردشگر محاسبه می‌کنیم.
 
وی عنوان کرد: طبق آمار استخراج شده در سال 96، بیش از 31 میلیون نفر وارد مشهد شدند که این میزان نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش را شاهد بوده است.
 
سخنگوی ستاد خدمات سفر استان با بیان اینکه از اول تا 13 فرودین‌ماه امسال، 8 میلیون تشرف به حرم رضوی صورت گرفته است افزود: همچنین در این مدت 50 میلیون لیتر سوخت توزیع شده و 11 میلیون لیتر سوخت به هواپیماها اختصاص یافته است.


انتهای پیام

اخبار