شنبه# #،# #01# #اردیبهشت# #1397

یک پژوهشگر پاسخ داد؛ مسافران در مشهد چقدر سوغات می‌خرند؟

اشتراک گذاری

عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی درباره میزان هزینه‌ای که مسافران در مشهد به خرید سوغات اختصاص می‌دهند، گفت: در یک پژوهش علمی 80 درصد پاسخگویان اعلام کردند که مبلغی کمتر از 500 هزار تومان به خرید اختصاص می‌دهند و 14 درصد نیز اعلام کردند که اصلا قصد خرید ندارند، 5 درصد نیز اعلام کردند که بیش از یک میلیون تومان خرید می‌کنند.

به گزارش واحد اطلاع رسانی پژوهشکده گردشگری به نقل از ایسنا دکتر ندا رضوی‌زاده در دومین سمینار زیارت نوروزی که در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: در طول یک سفر گردشگران علاوه بر خرید کالاها و لوازم مورد نیاز، یک تجربه را نیز خریداری می‌کنند و در واقع انسان‌ها معمولا در سفر به دنبال آن هستند که یک تجربه را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام که مبتنی بر تصویر هستند، اقتصاد تجربه را تقویت می‌کنند، افزود: مردم در این شبکه‌ها نشان می‌دهند که چه تجربه‌هایی را خریداری کرده‌اند، به چه مکان‌هایی رفته‌اند و از چه جاذبه‌هایی بازدید کرده‌اند که این امر تقویت‌کننده بازار تجربه است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: خرید پدیده‌ای است که در دو سده اخیر به ادبیات توریسم ورود یافته است و به عنوان یکی از فرآیندهای فراغتی در گردشگری تعریف می‌شود و در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که مراکز خرید مدرنی در بسیاری از شهرهای توریستی ایجاد شده‌ است.

وی اضافه کرد: در دنیای کنونی خرید به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در دنیا مطرح شده است و مانند یک اثر باستانی جاذبه تلقی می‌شود و در حقیقت هدف افرادی که به مراکز خرید نیز وارد می‌شوند گردشگری و پرسه زدن در چنین فضاهایی است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: در نظرسنجی که در مشهد صورت گرفت 87 درصد از افرادی که از آنها نظرسنجی شد، اعلام کردند که اولویت اول آنها در سفر به مشهد، زیارت است و در هدف‌های بعد بازدید از اقوام و آشنایان و برخورداری از امکانات تفریحی و سیاحتی مطرح شد.

رضوی‌زاده درباره اقلام خریداری شده توسط مسافران گفت: در رتبه اول اقلام خوراکی، پس از آن پوشاک و بعد نیز اقلامی مانند مهر و تسبیح و اسباب بازی خریداری شده است. این پژوهش نشان داد که بیشتر کالاهای خریداری شده از سوی مسافران در مشهد، کالاهای ضروری است.

وی درباره میزان هزینه‌ای که گردشکران برای سوغات اختصاص دادند، گفت: 80 درصد پاسخگویان اعلام کردند که مبلغی کمتر از 500 هزار تومان به خرید اختصاص می‌دهند و 14 درصد نیز اعلام کردند که اصلا قصد خرید ندارند، 5 درصد نیز اعلام کردند که بیش از یک میلیون تومان خرید می‌کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: 37 درصد از مسافران اعلام کردند که بهتر است گردشگران هزینه بیشتری را به محل اقامت اختصاص دهند، 24 درصد نیز عنوان کردند باید هزینه بیشتری به تفریح و 18 درصد گفتند که باید به خرید سوغات پول بیشتری اختصاص یابد.

رضوی زاده بیان کرد: این پژوهش نشان می‌دهد که رقابت نزدیکی میان تفریح با حوزه سوغات وجود دارد، مردم در حال حاضر به تجربه فراغتی اهمیت بیشتری می‌دهند و به میزانی که طبقه متوسط جامعه رشد ‌کند سهم فراغت نیز بالاتر می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی درباره میزان رضایت مسافران از خرید، گفت: بیشتر مسافران و تقریبا نیمی از زائران از خرید خود رضایت زیادی داشتند.

وی درباره جامعه آماری این پژوهش، گفت: این پژوهش از 260 مسافر در اطراف حرم و 4 خروجی حرم رضوی فروردین ماه سال 97 انجام شده است.


انتهای پیام

اخبار