يک شنبه# #،# #08# #بهمن# #1396

انتقاد معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی به عدم وجود سند جامع گردشگری

اشتراک گذاری

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی معتقد است که نبود سند جامع گردشگری خراسان رضوی، آسیب‌های فراوان و سوالات بی‌پاسخ بسیاری را برجای گذاشته است.
 
به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی هادی رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با تاکید بر این که سند جامع گردشگری باید توسط بدنه علمی در این حوزه تهیه شود، اظهار کرد: نقشه راه گردشگری استان خراسان رضوی بخشی از پازل سند آمایش استان است، زیرا همه این اسناد و طرح‌ها قرار است در راستای توسعه استان به‌کار گرفته شوند.
 
وی گفت: پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان با دارا بودن عقبه‌ علمی قوی در تدوین اصلی‌ترین اسناد بالا دستی استان، نسبت به نبود نقشه راه گردشگری در خراسان رضوی دغدغه‌مند است، زیرا این موضوع ارتباط بالایی با توسعه استان و اشتغال دارد.
 
معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان افزود: در حال حاضر برنامه‌هایی که توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجرایی می‌شود به صورت سالانه است و در تدوین این برنامه‌ها به نظرات کارشناسی دستگاه‌ اکتفا می شود و حتی ممکن است اخذ نظرات نیز به صورت محدود انجام گیرد.
 
وی با اشاره به این که صنعت گردشگری ذی‌نفعان بسیاری دارد، افزود: از جامعه هتلداران گرفته که در زیرمجموعه آن مراکز اقامتی مختلفی قرار دارند تا رستوران‌ها، کارگاه‌های صنایع دستی، آژانس‌های مسافرتی و حوزه‌های مختلف حمل و نقل، بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری هستند و همه این بخش‌ها باید در یک بستر و چارچوب مناسب به نام سند توسعه گردشگری استان دارای برنامه‌ باشند.
 
وی با اشاره به دیگر آسیب‌های نبود سند جامع گردشگری افزود: به عنوان مثال در حال حاضر مشخص نیست که آیا در مشهد باید هتل ساخته شود یا خیر؟ آیا نیاز به ساخت زائرسرای ارزان‌قیمت وجود دارد؟ آیا باید دولت به ایجاد مراکز اقامتی در مشهد اقدام کند یا اصولا دولت نباید وارد حوزه ایجاد واحدهای اقامتی شود؟ یا مسیر توسعه واحدهای بوم‏گردی در آینده چگونه است؟ وضعیت سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و چارچوب‌های آن به چه صورت است؟ برنامه گردشگری پزشکی و سلامت چیست و مسیر آن چگونه است؟ نقش بخش خصوصی در این زمینه چیست؟ و بسیار سوال بی پاسخ دیگر...
 
وی یادآور شد: صنعت گردشگری مشهد نتوانسته در این شهر نقش شایسته‌ای را ایفا کند، زیرا سند و برنامه‌ای را در اختیار نداشته است، در حالی که گردشگری می‌تواند بخشی از معضل اشتغال، تولید و ... استان را حل و مسیر توسعه اقتصادی را هموار کند.
 
معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان خاطرنشان کرد: حدود 10 سال پیش قرار بود سند گردشگری استان تدوین شود اما به دلایلی متوقف شد، از آن به بعد نیز این سند تدوین نشد، در واقع بسیاری از تصمیماتی که قرار است در حوزه گردشگری استان اتخاذ شود در گرو وجود این سند است.
 
وی بیان کرد: در شرایط فعلی باید مشخص شود که زمینه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری باید به چه سمت و در چه حوزه‌ای باشد. در حال حاضر هر پروژه گردشگری که بتواند مجوز بگیرد، ادامه فعالیت می‌دهد و حال آنکه واقعا سرمایه‌گذاری در چه حوزه‌ای نیاز است؟ مسیر سرمایه‌گذاری به عنوان بستر اصلی توسعه گردشگری استان به چه سمتی است؟
 
رفیعی با بیان اینکه به حوزه گردشگری استان تک‌بعدی نگاه شده است، گفت: این واقعیت وجود دارد که به گردشگری مذهبی بیشتر پرداختیم، اما خواسته‌ها و ذائقه گردشگران و زائران اگرچه در درجه اول زیارت و گردشگری مذهبی است ولی آنها علاوه بر پرداختن به زیارت در مشهد، نیازهای تفریحی و سیاحتی و ... نیز دارند.
 
وی با بیان اینکه نبود سند گردشگری دارای آسیب‌های بسیاری است، تاکید کرد: با وجود تغییر و تحولاتی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به طور مداوم صورت می‌گیرد می‌بینیم که با این وجود، برنامه و نقشه راهی وجود ندارد که البته با تحولات موجود، حداقل اگر برنامه‌ای وجود می‌داشت وضعیت بهتر بود و در جریان تغییرات مدیریتی، مدیر بعدی ادامه همان برنامه‌ها را اجرا می‌کرد.
 
وی اظهار امیدواری کرد که تهیه سند گردشگری به عنوان اصلی ترین نقشه راه این صنعت به همراه ثبات مدیریتی و اجرای برنامه علمی و کارشناسی می‌تواند نویدبخش چشم‌انداز روشنی از صنعت گردشگری باشد.

 

اخبار