دوشنبه# #،# #02# #بهمن# #1396

مدیر مرکز کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی استان جزئیات برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در 1600 روستای خراسان رضوی را اعلام کرد

اشتراک گذاری

مدیر مرکز کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: طرحی تحت عنوان «برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی» با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی استان در دستور کار خود داریم که قرار است برنامه توانمندسازی حدود 1600 روستا در استان خراسان رضوی طی 4 سال آینده و برنامه ششم، نوشته و اجرا شود.

به گزارش پژوهشکده گردشگری جواد سخدری در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی در راستای توانمندسازی حدود 1600 روستا در استان طی 4 سال آینده اظهار کرد: در فاز یک این پروژه 441 روستا در 28 دهستان و شهرستان استان مدنظر ماست تا این برنامه در این روستاها اجرا  شود.

مدیر مرکز کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه این برنامه از چند رویکرد برخوردار بوده که این امر باعث تفاوت آن با سایر برنامه‌های دیگر ما شده است، عنوان کرد: ویژگی اول این است که در این برنامه رویکرد اصلی کارآفرینی و نوآوری است، یعنی ما تلاش خواهیم کرد که در واقع برنامه‌ای را تنظیم کنیم که از نظر مسیرهایی که برای توسعه روستایی طی می‌شود، مسیرهای جدیدی را تبیین کند.

سخدری افزود: از ویژگی‌های دیگر این طرح، روش انجام مطالعات ارزیابی مشارکتی بوده، بدین معنا که محور اصلی انجام مطالعات مشارکت ذی‌نفعان محلی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در بخش جامعه محلی این طرح تمام روستاییان، دهیاران، بخشداران و کارشناسان محلی و... حضور دارند، تاکید کرد: در مورد ویژگی سوم این طرح باید بگویم شرح خدمات این برنامه بسیار دقیق بوده و باعث شده ما دانش‌های مختلف را برای این طرح دور هم جمع کنیم، یعنی ما با  این پروژه ظرفی را ایجاد کرده‌ایم که دانش‌های مختلف مانند (دانش‌های اقتصادی، محیط‌‌زیست، علوم اجتماعی، علوم اقتصادی، علوم برنامه‌ریزی و...) در آن دخیل باشند.

مدیر مرکز کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در نهایت ویژگی آخری که این طرح باید داشته باشد، راهبردی و عملیاتی بودن  سطح مطالعات آن است، بیان کرد: همچنین در این طرح یک بخش مطالعات اسنادی و تطبیقی داریم که در آن تمام مطالعات حوزه توسعه روستایی را گردآوری کرده‌ایم که در سطح دهستان آن را با مطالعات میدانی با یک برنامه توسعه اقتصادی ارائه ‌کنیم.

سخدری تصریح کرد: در این پروژه تلاش کردیم از نیروهای محلی و دهیاران به عنوان تسهیل‌گر نهایت بهره را ببریم، اما در این طرح ما خواستار آن هستیم که به هشت سوال کلیدی پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه سوال اولی که شکل می‌گیرد این است که در این روستاها اگر قرار باشد به نرخ بیکاری مطلوب دست پیدا کنیم تا چه میزان باید فرصت اشتغال ایجاد کنیم؟ خاطرنشان کرد: سوال دومی که می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم این است که در آن دهستان و روستاهای هدف چه ایده‌های اشتغال‌زای مولد و پایداری وجود دارد؟ سوال سوم این است که اگر ما فرصت‌ها را شناسایی کردیم آیا این روستاییان  جامعه هدف ما مهارت و توانایی لازم برای ایجاد این فرصت‌ها دارند یا خیر؟ در سوال چهارم هم نکته مهم ما این بوده که چه امکاناتی لازم است که از این فرصت‌ها بهره‌برداری کنیم؟

مدیر مرکز کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: در سوال پنجم نکته مهم این است که زمانی که فرصت‌ها وجود دارند بسیاری از مواقع قوانین و مقررات شفاف نیستند، در اینجا به این سوال برمی‌خوریم که چگونه می‌توانیم این قوانین و مقررات را تسهیل کنیم؟  در سوال ششم می‌خواهیم به این نکته  پاسخ بدهیم که برای محصولات تولید شده چه برنامه‌های بازاریابی را لحاظ کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نکته هفتم که برای ما مهم بوده این است که باید الگویی اثر بخش برای هدایت منابع مالی اعم از منابع دولتی و منابع خرد روستاییان در جهت فرآیند اشتغال‌زایی طراحی کنیم و در نهایت در سوال آخر به نقش ذی‌نفعان یعنی نقش دولت، بخش خصوصی و عمومی، نقش دستگاه‌های اجرایی و.. باید پاسخ دهیم.

سخدری ادامه داد: همچنین 7 گروه مطالعاتی نیز تشکیل داده‌ایم که شامل مطالعات اجتماعی، کالبدی و فضایی، اکولوژی و محیط‌زیست و مدیریت کارآفرینی، نوآوری و بازایابی و مطالعات کسب ‌و کارهای جدید مبتنی بر فناوری  می‌شود.

وی با بیان اینکه پروسه مطالعاتی فاز یک این پروژه تا پایان اسفند ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید، افزود: بلافاصله فاز بعدی را آغاز خواهیم کرد، امیدواریم که بتوانیم در بازه زمانی مناسب با همکاری دستگاه‌ها این پروژه را هدایت کنیم.

مدیر مرکز کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه اصلی‌ترین دستگاه‌های اجرایی در این پروژه به ما کمک‌رسانی می‌کنند، اظهار کرد: همچنین یک شورای راهبردی تشکیل شده و اصلی‌ترین دستگاه‌ها مانند جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بنیاد مسکن، سازمان محیط‌ زیست، کمیته امداد امام خمینی(ره)، اداره کل بهزیستی و همچنین معاونت امور روستایی استانداری در راستای هدایت این پروژه به ما کمک می‌کنند.

سخدری عنوان کرد: تیم‌های مطالعاتی ما نیز کسانی هستند که از همان محل مورد نظر انتخاب شده و علاوه بر این، 7 سرگروه و 28 محقق داریم که این افراد نیز آشنا به هر منطقه هستند.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما به این طرح از ابعاد مختلف صورت گرفته و مدیریت بازار و فراهم آوردن فضای بازاریابی از نکات ویژه طرح اشتغال‌زایی ما خواهد بود، بیان کرد: ما مسیرهایی را طی می‌کنیم که در آن اشتغال‌هایی ایجاد شود که بازار آن سنجیده و ایده‌هایی که برای فعالیت انتخاب می‌کنیم در یک گام غربال شده  باشد و همچنین از نظر بازار، فنی، مالی و اجتماعی اولویت‌گذاری خواهند شد.

مدیر مرکز کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تاکید کرد: ما به دنبال آن هستیم که این کسب و کارهای روستایی را به صورت شبکه در آوریم، اگر کسب و کارهای کوچک در قالب یک شبکه سازماندهی نشوند دچار شکست خواهند شد و در نهایت نمی‌توانند هزینه‌های مبادله را طی کنند.

سخدری خاطرنشان کرد: ما روستاهایی را داریم که عاری از سکنه بودند اما بعد از آنکه طرح‌های اشتغالی در آنها ایجاد شده روند معکوس شده و حتی محصولاتی را تولید کرده و صادرات نیز انجام می‌دهند و تاکنون اشتغال‌زایی در روستاها روند خوبی را طی کرده است.

وی با بیان اینکه اگر امروزه شاهد آن هستیم که جوانان روستایی به شهرها مهاجرت می‌کنند دلیل اصلی آن مباحث اقتصادی است، گفت: هدف اصلی ما در طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی، توسعه روستاها بوده به این صورت که روستاییان به یک درآمد پایدار و بدون دغدغه برسند تا نیاز نباشد از لحاظ اقتصادی به شهرها مهاجرت کنند.

مدیر مرکز کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: برای مطالعه طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی حدود 130 نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند که اگر تعداد دهیاران را نیز لحاظ کنیم، این رقم به بالای 500 نفر افزایش پیدا می‌کند.

سخدری ادامه داد: ما زمانی که فرصت‌ها را شناسایی می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که چه کسب و کارهایی اعم از شخصی، حقیقی و حقوقی وجود دارد و در نهایت بعد از مرحله شناسایی آن‌ها را مورد آسیب‌شناسی نیز قرار می‌دهیم و در آخر موارد موفقیت‌آمیز را الگو قرار داده و آن‌هایی که شکست خوردند را هم مورد واکاوی قرار می‌دهیم تا به علت شکست پروژه پی ببریم.

وی با بیان اینکه در طرح اشتغال‌زایی روستایی ظرفیت‌های تولیدی هر شهرستان را لحاظ کرده و مطالعات آمایشی استان را نیز در نظر داریم، عنوان کرد: ما ذیل همین ظرفیت‌ها فرصت‌های شغلی خود را ایجاد می‌کنیم.


انتهای پیام

اخبار