چهارشنبه# #،# #12# #مهر# #1396

معاون استاندار در سمینار گردشگری و توسعه پایدار: از مکمل‌های زیارت، سیاحت است

اشتراک گذاری

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت:یکی از مکمل‌های زیارت سیاحت است.


 
به گزارش واحد اطلاع رسانی پژوهشکده گردشگری به نقل از ایسنا- منطقه خراسان، محمدحسن واحدی امروز 11 مهرماه در سمینار گردشگری و توسعه پایدار که در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: زیارت مکمل‌هایی دارد که یکی از مکمل‌های آن سیاحت است. زائرانی که به مشهد سفر می‌کنند فقط نمی‌توانند به زیارت بپردازند بلکه سایر نیازهای گردشگران باید رفع شود.

وی با بیان اینکه زیارت یک فرابخش است و گردشگری مذهبی نیست، خاطرنشان کرد: استانداران سه استان قم، فارس و خراسان رضوی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران دارند. همچنین در سطح ملی کارگروه زیارت به ریاست معاون رئیس جمهور را داریم و ماده 97 برنامه ششم نیز به امر زیارت پرداخته است.

واحدی گفت: 400 میلیون شیعه در دنیا است و باید حداقل برای 10 درصد از این شیعیان برنامه‌ریزی کنیم، چنانکه در سال 1404 برنامه‌ریزی کردیم که میزان گردشگران و زائران مشهد باید به 40 میلیون برسد. 

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی نقش‌آفرینی خوبی را در تدوین طرح جامع زیارت داشت که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت دانشگاهی استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: زائران در مشهد سالانه 8 هزار میلیارد تومان هزینه می‌کنند و فقط هزار و 700 میلیارد تومان سوغات از این شهر خریداری می‌کنند. 

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مشهد را باید جهان‌شهر بدانیم، گفت: ما در مشهد ظرفیت‌های بی‌بدیلی را داریم، 350 دفتر خدمات مسافرتی در مشهد فعالیت دارند و از مشهد به 25 نقطه دنیا از فرودگاه مشهد پرواز وجود دارد.

واحدی با بیان این که گردشگری سلامت مغفول مانده است، اضافه کرد: سال گذشته درآمد مشهد از حوزه گردشگری سلامت فقط 27 میلیارد تومان بود که این میزان کم است.

وی گفت: امسال دستور العملی را اجرایی می‌کنیم تا درآمد ما این از نوع گردشگری افزایش یابد، هم‌اکنون 12 بیمارستان در سطح مشهد گواهی‌نامه پذیرش گردشگران خارجی را کسب کردند و در هر بیمارستان یک کارشناس گردشگری نیز مستقر شده است. 

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: باید قبول کنیم که به خاطر حاکمیت بخش دولتی، بخش خصوصی به بلوغ اجرایی نرسیده است، هم اکنون بخش خصوصی از ما انتظار دارد که ظرفیت اشغال 30 درصدی هتل‌ها را به اشغال 100 درصدی برسانیم.

اخبار