چهارشنبه# #،# #12# #مهر# #1396

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی:عدم انجام مطالعات از نقاط ضعف ما در حوزه اکوتوریسم است

اشتراک گذاری

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ایران در میان کشورهای منطقه از ظرفیت بالایی در حوزه اکوتوریسم برخوردار است، گفت: با این وجود، عدم انجام مطالعات از نقاط ضعف کشورمان در این حوزه است.

به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، دکتر مژگان ثابت تیموری امروز 11 مهرماه در سمینار گردشگری و توسعه پایدار که در پژوهشکده گردشگری این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: بنا بر تعریف انجمن بین‌المللی بوم گردشگری،  اکوتوریسم  یا بوم گردشگری سفری مسئولانه به نواحی  طبیعی است که به حفظ محیط زیست و پایداری رفاه مردم محلی منجر می‌شود.
 
وی انگیزه بالای مسئولان محلی نسبت به تقویت و ساماندهی امکانات گردشگری، امکان اشتغال‌زایی در زمینه‌های اقامتی و خدماتی برای جمعیت ساکن منطقه، فرصت جذب گردشگر خارجی و ارزآوری به منطقه، نظارت سازمان محیط زیست کشور بر جنبه‌های توسعه منطقه و ارائه اعتبارات جهت تقویت امکانات گردشگری و مدیریت محیط زیست توسط مردم محلی جهت حفاظت از ارزش‌های طبیعی و استفاده بهینه از محیط طبیعی به منظور تفریح را از جمله فرصت‌های بوم گردشگری عنوان کرد.
 
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: آلودگی محیط ناشی از زباله‌ریزی توسط گردشگران، افزایش آلودگی‌های صوتی و تصویری بر محیط جانوری منطقه، امکان نشت فاضلاب سرویس‌های بهداشتی به محیط طبیعی، آلودگی ناشی از حضور گردشگران و وسایل نقلیه به محدوده تفرجگاه‌ها، امکان تغییر مسیر جانوران به دلیل ازدحام گردشگران و تخریب پوشش گیاهی طبیعی از تهدیدهای بوم گردشگری است.

وی خاطرنشان کرد: از طرف ديگر توسعه صنعت گردشگری، بدون داشتن برنامه‌ريزي صحيح سبب آسيب‌هاي زيست‌ محيطي جبران ناپذيري خواهد شد که با روح و هدف توسعه پایدار گردشگری در تضاد است.
 
ثابت تیموری با اشاره به اینکه اکوتوریسم یا بوم‌گردشگری امکان فعالیت فراغتی در طبیعت را برای انسان ممکن می‌سازد، تصریح کرد: سفرهای هدفمند، توام با مطالعه و درک معنوی، کسب معرفت و لذت بردن از جاذبه‌های متنوع طبیعی که تاکید زیادی بر حفظ ارزش‌ها و جاذبه‌های طبیعی دارد نیز مصداق بوم‌گردشگری است.
 
وی وجود فصول چهارگانه و آب و هوای متنوع به طور همزمان در نقاط مختلف کشور، دارا بودن مرزهای طولانی در آب و خشکی با کشورهای همسایه، وجود جزایر، تنوع گیاهی، ایلات و اقوام مختلف را از نقاط قوت اکوتوریسم و طبیعت گردی در کشور برشمرد.
 
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی، عدم انجام مطالعات و اقدامات لازم برای بهره‌گیری منطقی و ایده‌آل از ظرفیت‌های اکوتوریسم را از نقاط ضعف این موضوع در کشور دانست.
 
وی افزود: با اجرای برنامه‌های مطالعاتی دقیق، برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب، به دلیل پتانسیل بالایی که برای فعالیت در زمینه گردشگری بر پایه طبیعت در ایران وجود دارد، می‌توان انتظار ظهور و شکوفایی تورهای طبیعت گردی متنوع و همچنین آینده‌ای روشن و پر رونق در حوزه گردشگری کشور را داشت.
 
ثابت تیموری با اشاره به اینکه بوم گردشگری غالبا در منطقه‌ای غیرمسکونی و کمتر دست خورده اتفاق می‌افتد و گردشگر به گشت‌و‌گذار و تماشای جلوه‌های ویژه طبیعت می‌پردازد، عنوان کرد: اکوتوریسم علاوه بر این رابطه تنگاتنگ با طبیعت دارای 4 ویژگی عمده پیوند با فرهنگ، یادگیری و آموزش، پایدار بودن و بهبود رفاه مردمان جامعه محلی نیز است.
 
وی یادآور شد: اقامتگاه‌هایی که در محیط‌های بومی و طبیعی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکل سازگار با معماری بومی، تاریخی و سیمای طبیعی تاسیس شده، بایستی حداکثر تعامل با جامعه محلی، توجه به تنوع اقلیم، زمینه حضور گردشگران را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده فراهم کند.

اخبار