معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: بین 30 تا 40 طرح پژوهشی که کلیه آن‌ها کاربردی و کارفرمامحور هستند توسط پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی انجام گرفته است.
هادی رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: پژوهشکده گردشگری پتانسیل خاصی را در تهیه اسناد استانی در حوزه علوم انسانی دارد، دو ورژن از سند آمایش استان از جمله سند توسعه اشتغال استان و سند صنعت، معدن و تجارت در حوزه علوم انسانی جهاددانشگاهی انجام گرفته است که این اسناد توسط بسیاری از پژوهشگران درونی و بیرونی با پتانسیل‌های داخلی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی انجام شد.
وی عنوان کرد: پژوهشکده گردشگری در حوزه علوم انسانی از سال قبل تاکنون دو طرح ملی انجام داده که البته برخی از آنها هنوز پایان نیافته است، در طرح "پیمایش ملی ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارشناسی گردشگری ایران" حوزه گردشگری در استان‌های مختلف توسط یکی از گروه‌های پژوهشی پژوهشکده تحلیل می‌شود.
معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طرح ملی دیگری مربوط به حوزه گردشگری پزشکی به خصوص آی. وی. اف و سلول درمانی است و پتانسیل‌های جهاددانشگاهی در گردشگری پزشکی، رویه‌ اصلی و استاندارد گردشگری پزشکی در کشورهای دیگر و برنامه راهبردی چگونگی توسعه خدمات در دو حوزه آی.وی.اف و سلول درمانی مورد پردازش قرار می‌گیرد، که هم‌اکنون مراحل آخر این طرح در حال انجام است.
وی با بیان اینکه حدود 30 تا 40 طرح از سال گذشته تاکنون توسط پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی انجام شده که برخی از آنها خاتمه نیافته است، افزود: یکی از طرح‌های شاخص "مکان‌های باارزش معنایی و هویتی" است که مکان‌هایی که شناسایی و بررسی آن در جذب گردشگر نقش بسزایی دارد و ناشناخته هستند مورد بررسی قرار می‌گیرند.
رفیعی یادآور شد: طرح دیگر مرتبط با سوغات و صنایع دستی باهدف افزایش سهم سوغات استان به عنوان نماد هویت و سفیر فرهنگی ما در سبد سوغات زائران و گردشگران با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال انجام است. چنانکه 70 درصد سوغات مشهد را کالاهای خارجی و فقط 20 تا 30 درصد را کالاهای ایرانی تشکیل می‌دهند.
وی به انجام طرح "نقشه راه توسعه گردشگری مبتنی بر فناوری و نوآوری استان" توسط پژوهشکده گردشگری اشاره و بیان کرد: کارفرمای این طرح دانشگاه فردوسی به عنوان نماینده کمیسیون فناوری استان است، در این پژوهش به دنبال این هستیم که مسیر فناوری را در صنعت گردشگری ترسیم تا در حوزه حمل و نقل، اطلاع‌رسانی و رزرو هتل و... به فناوری‌های نوین دست پیدا کنیم.
وی افزود: متولی دو طرح در حوزه شهری از جمله "آسیب‌شناسی ساخت و سازهای شهری در مشهد" و "به‌روزرسانی اطلاعات مکانی شهرداری مشهد" پژوهشکده است‌. همچنین سند اشتغال دانش‌آموختگان از مدیریت استان به جهاددانشگاهی به عنوان ماموریت ویژه به پژوهشکده گردشگری واگذار شده است.
معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی به دیگر دستاوردهای پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: پژوهشکده گردشگری علاوه بر مباحث مطالعاتی، فعالیت‌هایی را در مرکز خدمات و گردشگری که حلقه واسط بین حوزه مطالعات پژوهشی و بخش اجرایی است انجام می‌دهد و در حوزه اطلاع رسانی به منظور ارتقای برند پژوهشکده، سلسله نشست‌های هفتگی، دو هفتگی و ماهانه انجام می‌دهد که برخی از این نشست ها داخلی و برخی شهری، استانی و ملی هستند، مانند نشست "آینده پژوهی گردشگری" و "کارتون خوابی".
وی ادامه داد: چاپ مجله علمی- پژوهشی مطالعات اجتماعی گردشگری با گرید مصوب علمی- پژوهشی انجام شده است، همچنین از سال گذشته چهار کتاب که دو عدد از آنها با موضوع گردشگری و دو کتاب با موضوع غیرگردشگری چاپ شده است. مقالات علمی- پژوهشی، شرکت در کارگاه‌ها و کنفرانس‌های تخصصی به عنوان خروجی اعضا به شمار می‌رود.
رفیعی به فعالیت‌های بین‌المللی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی اشاره و خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌هایی را در سطح بین‌المللی با دانشگاه اوتاگو نیوزلند و مون‌پلیه فرانسه تفاهم داشتیم، به دنبال عملیاتی کردن تفاهم‌نامه‌ها تعدادی از اعضای هیات علمی پژوهشکده بازدیدی از دانشگاه و دپارتمان گردشگری مون‌پلیه داشتند، پیرو این تفاهم‌نامه رییس دانشگاه و رییس دپارتمان گردشگری مون‌پلیه اخیرا به مشهد سفر کردند.
وی اضافه کرد: با تفاهم‌نامه‌هایی که با دانشگاه مون‌پلیه داشتیم پروژه‌هایی مانند گردشگری شب انجام می‌شود، همچنین نشست‌های مجازی با دانشگاه اوتاگو برگزار می‌کنیم، کلیه این فعالیت‌ها با هدف تولیدات علمی مانند تولید کتاب و مقاله انجام می‌شود. باید به همکاری با اساتید دانشگاه جان مورز لیورپول و ادینبرگ اسکاتلند اشاره کرد که اساتید دانشگاه ادینبرگ در مدت حضور در ایران بیشترین همکاری را با پژوهشکده داشتند.
رفیعی گفت: تقریبا کلیه پژوهش‌های پژوهشکده برعکس بسیاری از مراکز دانشگاهی و پژوهشی کارفرمامحور هستند و بر اساس نیاز جامعه، دستگاه اجرایی یا بخش خصوصی انجام می‌گیرد زیرا همواره این ادعا وجود دارد که برخی پژوهش‌ها کاربردی نیست و کتابخانه‌ای است که البته این موضوع یک بحث پایه‌ای و خاص حوزه پژوهش است.
معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی یادآور شد: گروه‌های مختلف پژوهشکده در سال‌های گذشته رتبه اول تا پنجم را در حوزه پژوهش کسب کردند که این دستاورد با بررسی عملکرد علمی و قراردادهای پژوهشی آنها مشخص شده است، هرچند که هنوز با استانداردهای بین‌المللی فاصله داریم.
وی عنوان کرد: تعداد اعضای هیات علمی و نیروهای پاره وقت و تمام وقت پژوهشکده حدود 50 نفر هستند. باید اشاره کرد که ارتباط خوبی با اساتید دانشگاه و با بدنه دانشگاه داریم و این ارتباط را همو‌‌اره حفظ می‌کنیم.
رفیعی خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از معدود سازمان‌هایی که طرح پژوهشی ندارد با وجود اینکه نیاز بالایی در این زمینه احساس می‌کنیم، البته به لحاظ مالی این سازمان در مضیقه است اما باید اشاره کرد که تاکنون سند جامعی در حوزه گردشگری استان نداریم.