چهارشنبه# #،# #11# #مرداد# #1396

طرح مسائل محوطه تاریخی توس در بازدید و نشست مشترک معاون و مدیران پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی و مدیر پایگاه

اشتراک گذاری

در ادامه بازدیدهای اعضا هیات علمی پژوهشکده گردشگری از مکان ها و سایت های گردشگری دوشنبه نهم مردادماه معاون و مدیران پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ادر بازدیدی از محوطه تاریخی توس و نشست مشترک با مدیر این پایگاه، از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات سایت تایخی توس قرار گرفتند.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس گفت: سرمایه‌گذاری که در مجموعه تاریخی توس بخواهد سرمایه‌گذاری کند باید خود را با ضوابط این مجموعه تطبیق دهد و با در نظرگرفتن لایه‌های تاریخی، حریم منظری و ایجاد سازه‌های سبک در توس سرمایه‌گذاری کند. 
 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، احسان زهره‌وندی در بازدید جمعی از پژوهشگران پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی از مجموعه تاریخی و فرهنگی توس، اظهار کرد: طرح‌هایی که برای توس هم اکنون در نظر گرفتیم طرح‌های موضعی است و در واقع اکنون طرح جامعی برای این منطقه وجود ندارد.
 
وی در خصوص ایجاد مراکز بوم‌اقامتی در این منطقه، گفت: معتقدیم اگر قرار است مراکز اقامتی ایجاد شود باید مردم میزبانی کنند یکی از طرح‌های که در این منطقه در نظر گرفتیم ایجاد باغ مشاهیر است، در نظر داریم یک مسیر گردشگری پیاده در بولوار منتهی به آرامگاه ایجاد کنیم و دو مسیر سواره برای تردد ماشین‌هایی که قصد تردد به روستاهای اطراف را دارند درنظر گرفتیم.
 
مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس ادامه داد: در مسیر پیاده‌روی ایده‌های مختلفی را اجرا می‌کنیم، یکی از این ایده‌ها ایجاد هفت‌خان که خان آخر به آرامگاه فردوسی منتهی می‌شود است. برخی از این مسیر به ایجاد نمایشگاه‌های خیابانی، فروشگاه‌های صنایع دستی برای افرادی که قصد بازدید پیاده از این مجموعه را دارند اختصاص می‌یابد. 
 
وی یادآور شد: ما با سرمایه‌گذرانی که قصد سرمایه‌گذاری در این محدوده را داشتند چالش‌های بسیاری داشتیم، در طی دو سال طرح‌ها بررسی شد و در نهایت این سرمایه‌گذاری به سرانجام نرسید. شاید بهتر باشد که در این مکان سرمایه‌گذاری‌های بخشی صورت گیرد مانند مرکز تولید و آموزش تراش گوهر سنگ‌ها که اکنون در این محدوده ایجاد شده است. 
 
زهره‌وندی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه توس در خصوص هدف کلی برای این منطقه تصریح کرد: هدف اصلی ثبت جهانی توس است و ما به دنبال این هستیم که این منطقه تبدیل به یک محوطه جهانی شود و علت آن نیز به شخصیت‌ها و مشاهیری برمی‌گردد که از توس برخاستند و یا به نوعی با این منطقه ارتباط داشتند. 20 تن از چهره‌های معتبر جهانی از توس برخواستند که فردوسی، امام محمدغزالی، شیخ توسی، دقیقی توسی، خواجه نصیر الدین توسی، و نظام الملک توسی تعدادی از این افراد هستند.
 
وی بیشترین مشکلات این عرصه تاریخی را مربوط به مشکلات فیزیکی مانند وجود دکل‌های برق، تردد کامیون‌ها معادن غیر مجاز و ساخت و سازهای غیرمجاز دانست و افزود: البته ساخت و سازهای غیر مجاز محدود شده است، تردد کامیون‌ها متوقف و معادن غیر مجاز پلمپ شده است. 
 
مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس تاکید کرد: باید مطالعاتی صورت گیرد که چگونه می‌توان مردم بومی توس را به منطقه‌ای که زندگی می‌کنند متعهد و پایبند کرد تا خودشان عامل مرمت و حفاظت این منطقه شوند و بتوانند از محل گردشگری منطقه کسب درآمد کنند و به ارایه خدمات در این حوزه بپردازند.
 
وی یادآور شد: هم اکنون تنها یک خط اتوبوس از مشهد به توس وجود دارد و آن یک خط هم از میدان فردوسی به این منطقه است. درخواست‌های و مطالبات زیادی را از شهرداری در این خصوص داشتیم تا ایجاد خط از برخی مسیرهای دیگر صورت بگیرد اما نتیجه‌ای نداشت. 
 
زهره‌وندی عنوان کرد: به لحاظ تکنولوژی اصلا در زمینه ارایه خدمات عقب نیستیم بلکه ما به لحاظ ساختار مدیریتی و اعتبار دچار مشکل هستیم.

در ادامه هادی رفیعی، مدیر پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: هدف از این بازدید ایجاد نگاه واقعی‌تر و بررسی مسائل به صورت عینی‌تر است که در این بازدید مشخص شد اصلی ترین مشکل این مجموعه به نبود طرح جامع بر می‌گردد.

وی یادآور شد: نبود نقشه راه معضل ما در سطح وسیع‌تر نیز است، در واقع استان خراسان رضوی از سند جامع گردشگری برخوردار نیست و سال 84 تلاش‌هایی به این منظور صورت گرفت اما به نتیجه نرسید و تا زمانی که نقشه‌ راه نباشد، ممکن است اقداماتی در این زمینه انجام شود ولی اثربخشی چنین اقداماتی پایین خواهد بود. 
 
رفیعی گفت: پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان آمادگی انجام طرح جامع منطقه توس را دارد. همچنین در پژوهشکده گردشگری امکان انجام طرح‌های با مقیاس کوچک بدون انتفاع مالی وجود دارد. همچنین می‌توان نشست‌های مشترکی را در پایگاه توس با مشارکت بخش‌های مختلف برگزار کنیم.

در ادامه حامد بخشی، مدیرگروه جامعه‌شناسی پژوهشگده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: مهمترین مساله منطقه رونق آن است که این امر فشار اجتماعی را می‌طلبد. پیشنهاد می‌شود که یک اتاق‌فکر متشکل از اعضای پژوهشکده و مدیر مجموعه برای بررسی و بحث و نظر در رابطه با ایده‌های اجرایی در منطقه توس ایجاد شود.

وی ادامه داد: در واقع باید به ایده‌هایی فکر کرد که محدوده اختیارش در دست ماست و به برخی ایده‌ها که مربوط به بخش‌ها و سازمان‌های دیگر از جمله شهرداری است پرداخته نشود. در این زمینه اگر نیاز به گردآوری داده‌ها نیز وجود داشته باشد این اقدام می‌تواند توسط پژوهشکده صورت بگیرد.

در ادامه بردیا شعبانی، مدیر مرکز خدمات تخصصی گردشگری جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: با توجه به ردیف بودجه‌ای که به این منطقه اختصاص دارد این اعتبار با این حجم کم، تنها به صورت مسکن‌های با دز کم، می‌تواند عمل کند بدین ترتیب باید به بازاریابی در این منطقه نگاه ویژه‌ای شود. وی افزود: توجه بحث بازاریابی ممکن است در کوتاه‌مدت انتفاعی نداشته باشد اما با ورود گردشگر و سرمایه‌گذار در بلند مدت این مجموعه رونق می‌گیرد.

اخبار