سه شنبه# #،# #12# #اردیبهشت# #1396

انتشار کتاب بررسی تطبیقی_تاریخی توسعه اقتصادی، سیاسی و نابرابری های اجتماعی در ایران و هند

اشتراک گذاری

کتاب بررسی تطبیقی_تاریخی توسعه اقتصادی، سیاسی و نابرابری های اجتماعی در ایران و هند انتشار یافت.

به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی کتاب بررسی تطبیقی_تاریخی توسعه اقتصادی، سیاسی و نابرابری های اجتماعی در ایران و هند، به قلم دکتر مژگان عظیمی هاشمی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی از مجموعه سلسله تک نگاشت های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت منتشر شد.

این نوشتار برگرفته از رساله دکترا با عنوان «بررسی تطبیقی تاریخی توسعه اقتصادی، سیاسی ونابرابری های اجتماعی در ایران و هند(از سال1945 تا 2005 در هند و 1320 تا 1384 در ایران)» است که توسط نویسنده در سال 1389 به رشته تحریر درآمده است.

دکتر عظیمی در خلاصه ابتدای نوشتار آورده است: بهبود ظرفیت اقتصادی در بستر جامعه مدنی فعال و دولت برخوردار از توان لازم، شرط کافی ایجاد برابری در فرصت ها تلقی می شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در ادامه گفته است: توسعه اقتصادی، شرط لازم برابری درآمد و قدرت دولت و وابستگی نیز هریک شرط لازم نابربری درآمد محسوب می شوند.

نویسنده در ادامه افزوده است: آنچه در جامعه ایران شانس تحقق برابری فرصت ها(درآمد و منزلت) را افزایش خواهد داد، تقویت جامعه مدنی و نهادینه شدن رقابت و مشارکت سیاسی از سویی و کاستن از اتکا دولت به درآمدهای نفتی از سوی دیگر است.

وی در مورد هند نیز گفته است: در پنج دوره مورد بررسی در هند، از بین مسیرهای متفاوت بر اساس مدل نظری، فقط یک مسیر وجود دارد که شامل حضور دموکراسی و عدم حضور توسعه اقتصادی، قدرت دولت و قدرت جامعه می باشد.

نشر الگوی پیشرفت، وابسته به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ناشر این کتاب86 صفحه است.

اخبار