مشکلات حوزه پژوهش کشور از زبان مدیر اقتصاد گردشگری جهاددانشگاهی

اشتراک گذاری

مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: سازمان جهاددانشگاهی نسبت به سایر دستگاه‌ها به‌ خصوص دانشگاه‌ها با امکانات فعلی از نظر دانش نیروی انسانی در حوزه‌های تخصصی و به‌روز بودن علم در بسیاری از حوزه‌ها در وضعیت قابل رقابت و در برخی موارد در موقعیت برتر قرار دارد.

به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان_آقای هادی رفیعی اظهار کرد: دلیل اصلی موضوع فوق را می‌توان به ارتباط بالای جهاددانشگاهی با بخش‌های مختلف اجرایی و درک بهتر آن‌ها از مسائل روز دانست.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که جهاددانشگاهی به لحاظ نشر دانش تخصصی و میزان سرانه تولیدات علمی اعضاء هیات علمی، نسبت به موسسات پژوهشی و پژوهشکده‌های مختلف در وضعیت بهتری قرار دارد؛ به خصوص این‌که اغلب تولیدات علمی اعضای این نهاد، حاصل تحقیقات آنان بوده است و متکی بر حضور دانشجو نیست

مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در خصوص مشکلات حوزه پژوهش در کشور، عنوان کرد: مشکلات پژوهش را می‌توان از یک طرف مشکلات ساختاری مربوط به نیروی انسانی و همچنین زیرساخت‌های فیزیکی همچون آزمایشگاه دانست که در هر دو مورد، لزوم دستیابی به حوزه‌های تخصصی احساس می‌شود.

وی اظهار کرد: عدم وجود نیروی انسانی متخصص در بدنه ساختار پژوهشی کشور و همچنین عدم به‌روز بودن آن‌ها از جمله مسائل و مشکلاتی است که اغلب و حتی تمام موسسات و بخش‌های پژوهشی کشور با آن مواجه هستند.

رفیعی افزود: در خصوص زیرساخت‌هایی همچون آزمایشگاه نیز باید اذعان کرد که دسترسی به چنین امکانات تخصصی از دیگر مسائل حائز اهمیت در حوزه پژوهش کشور است که بعضا تکنولوژی آن‌ها در اختیار پژوهشگران نبوده است و بنابر دلایلی همچون تحریم امکان دسترسی به آن فراهم نیست، یا در مواردی هزینه استفاده از آن‌ها بالا بوده است که امکان تامین آن در بسیاری از موسسات فراهم نشده است.

مصوبه قانون درباره بودجه پژوهش کشور تحقق نیافت

وی گفت: در بُعد تقاضای مطالعات و پژوهش‌ها که بخش قابل توجهی از آن در حال حاضر در دست دولت است؛ برنامه مشخص، هدفمند و بلندمدتی دیده نمی‌شود. به گونه‌ای که به عنوان مثال در خصوص میزان بودجه‌ای که سالانه به پژوهش تعلق می‌گیرد طی سال‌های متمادی این بودجه تغییرات زیادی داشته است و طبق قانون قرار بوده که 1تا 3 درصد بودجه عمومی کشور به پژوهش اختصاص یابد اما در عمل کمتر از یک درصد آن و حتی در بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها صفر درصد آن تخصیص یافته است.

رفیعی گفت: ساختار پژوهشی منسجمی در سازمان‌ها شکل نگرفته است و به تبع آن برنامه‌ریزی‌هایی که در سازمان‌ها صورت می‌گیرد نه تنها عمدتا مبتنی بر مطالعات نیست بلکه آن مطالعات اندکی که صورت می‌گیرد نیز به طور یقین خروجی‌های مناسبی ندارد.

بخش خصوصی اعتقاد چندانی به پژوهش ندارد

مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی تصریح کرد: حضور کمرنگ و در بسیاری موارد عدم حضور بخش خصوصی در ساختار پژوهشی کشور از دیگر مسائلی است که قابل توجه است. این امر در سال‌های اخیر اگرچه با راه‌اندازی واحدهای R&D  در برخی از واحدهای صنعتی کشور نمود تازه‌ای یافته است ولی به نظر می‌رسد که بخش خصوصی اعتقاد چندانی به پژوهش ندارد که شاید از جمله دلایل اصلی آن را به عدم وجود رقابت با شرکت‌های پیشرو و همچنین عدم تامین نیازهای آن‌ها توسط بخش پژوهش کشور دانست.

وی با تاکید بر این‌که باید دولت خود را ملزم به تحقق بودجه‌های پژوهشی کند، گفت: این امر می‌تواند تاثیر بالایی بر ساختار پژوهشی کشور و تحقق اهداف مربوط به نقشه جامع علمی کشور داشته باشد. اختصاص چنین بودجه‌ای باعث می‌شود که از یک طرف تصمیمات مدیران سطوح مختلف و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد از پشتوانه علمی برخوردار شود و از طرف دیگر موسسات و نهادهای پژوهشی نیز امکان تامین مالی آن‌ها به شکلی مطلوب فراهم کنند.

اخبار